Välbesökt butikspremiär för Lidl i Amiralen

Lidl fortsätter att växa i Sverige och öppnade i torsdags sin 190:e butik i köpcentret Amiralen i Karlskrona. Därmed är Lidl nära att nå målet 200 butiker 2020. Öppningen lockade många förväntansfulla och skapade långa köer tidigt på torsdagsmorgonen.

Sveriges 190:e Lidl-butik premiäröppnade den 17:e oktober.

Lidls 190:e butik i Sverige invigdes med bandklippning, provsmakningar, barnaktiviteter och massor med öppningserbjudanden.

- Butiken har varit efterlängtad, både av kunder och medarbetare och det känns enormt roligt att nu äntligen kunna att öppna i Amiralen. Nu kan vi välkomna ännu fler kunder i Karlskrona att upptäcka vårt erbjudande om varor av högsta kvalitet till bästa pris, säger Sebastiano Sacilotto Försäljningsdirektör Lidl Sverige.

Lidl har sen tidigare en butik på Blekingegatan i centrala Karlskrona som kommer kompletteras bra av den nya butiken i Amiralen, med strategiskt läge mitt i handelsområdet i Lyckeby med närmsta grannarna Mio och Slottsbackens köpcentrum. Butiken har en försäljningsyta på cirka 1 100 kvadratmeter och har byggts om och anpassats enligt Lidls butikskoncept med ljusa och luftiga butiker med en stor bake-off med nybakat bröd och ett fräscht frukt- och grönt-torg.

Förutom öppningen i Karlskrona har Lidl under 2019 öppnat butiker i Caroli i Malmö, Solna Centrum, Vårby, Strängnäs, Råå i Helsingborg, Kista Galleria, Frölunda, Lidingö och Växjö. Butik nummer 191 öppnar i Sollentuna den 24:e oktober.

Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken. Butikerna får endast en leverans per dag, något som medför signifikant mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor som behövs transporteras i samma bil.

Lidls sortiment präglas av hållbarhet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest och under 2018 växte även det ekologiska sortimentet med 75 procent.

Sveriges 190:e Lidl-butik premiäröppnade den 17:e oktober.
Välbesökt Lidl-premiär i Karlskrona.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.