Välbesökt premiär för Lidl i Kista Galleria

Lidl fortsätter expandera och butiksöppningsvågen rullar vidare med målet 200 butiker 2020. Idag öppnade butik nummer 186 i Kista Galleri och butiksöppningen lockade hundratals nyfikna Kistabor. Butiken som ligger lättillgängligt mot Jan Stenbecks Torg är luftig och fräsch och är ett efterlängtat tillskott i Gallerian.

Välkommen till Lidl Kista

– Vi har länge letat efter det ultimata butiksläget i Kista, och det känns fantastiskt att avsluta vårens butiksöppningar med just Kista, särskilt när butiken varit så efterlängtad. Alla medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb som innebär att även Kista får ta del av vårt erbjudande om varor av högsta kvalitet till bästa pris, säger Sebastiano Sacilotto Försäljningsdirektör Lidl Sverige.

Kista Galleria är Stockholms största stadsdelscentrum med 18 miljoner besökare under öppettiderna. I takt med de nya bostadsprojekten förväntas antalet människor inom Kista Gallerias upptagningsområde att öka med 54 procent fram till 2030.

– Lidl är den första större matbutiken som öppnar i Kista så vi gläder oss väldigt mycket. Just har vi mycket på gång med en större modernisering för att skapa en trivsammare galleria och öppningen av Lidl är en viktig pusselbit i denna förnyelse, säger Mehmet Ruusuvirta, centrumchef på Citycon.

Butiken byggs utifrån Lidls senaste butikskoncept där ljusa luftiga lokaler och miljötänk står i fokus med en växande andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest och under 2018 växte även det ekologiska sortimentet med 75 procent. Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken. Butikerna får endast en leverans per dag, något som medför signifikant mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor som behövs transporteras i en och samma bil. 100 procent av Lidls transporter drivs dessutom av förnybara bränslen.

Samtidigt som Lidl söker fler lägen över hela landet, öppnar nya butiker på löpande band. Förutom dagens öppning i Kista har Lidl under 2019 öppnat butiker i Caroli i Malmö, Solna Centrum, Vårby, Strängnäs, Råå i Helsingborg, Huskvarna och Kungsbacka. Närmast efter sommaren väntar nyöppningar i Frölunda, Sollentuna, Växjö och Lidingö.

Välkommen till Lidl Kista
Välbesökt premiär
Lidl Kista
Bästa läge mot Jan Stenbecks Torg.
Nygräddat bröd - allt annat är olidligt
Blommor och Frukt & Grönt välkomnar kunderna.
Färsk Frukt & Grönt sju dagar i veckan!

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.