Välbesökt premiär för Lidl i Nordstan

Lidl Sverige fortsätter att växa och igår öppnade dörrarna för butik nummer 179 i hjärtat av Göteborg, i gallerian Femman, Nordstan. Butiksöppningen är ännu ett steg för att nå målet med ett 30-tal Lidl-butiker i Göteborgsområdet.

Premiär Lidl Femman

Lidls premiär i Femman, Nordstan blev en succé och kunder strömmande till under hela öppningsdagen. Nordstan har runt 25 miljoner besökare per år och inom en radie om 200 meter från den nya Lidl-butiken ligger Göteborgs största knytpunkter för kollektivtrafik; Centralstationen, Nils Ericsonterminalen, Hållplats Nordstan, Drottningstorget och Brunnsparken.

Butiken ligger på nedre plan med två entréer och nås direkt via rulltrappa och hiss från gatuplan vid Postgatan samt via entrén från Femmans nedre plan. Runt 15 000 människor passerar butiksentrén på Postgatan dagligen.

- Det här är en otroligt spännande etablering för oss. Nordstan är ett handelsnav i Göteborg och här har vi möjlighet att dagligen nå väldigt många göteborgare och besökare och det känns fantastiskt roligt att välkomna alla till den fina nya butiken, säger Marcin Malewicz, Regiondirektör Lidl Sverige.

Den nya Lidl-butiken byggs utifrån livsmedelskedjans nya butikskoncept där ljusa och luftiga lokaler och miljötänk står i fokus, något som även präglar sortimentet. Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Dessutom ställer Lidl alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.

Rulltrappa från Postgatan
Premiär Lidl Femman

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.