Väldens bästa juniorspelare i bandy gör upp om VM-medaljerna i Göteborg 2023

Den 20-22 januari spelas VM för P17 och P19 i Göteborg i den nybyggda bandyarenan Ruddalens ishall. Deltagande nationer är Sverige, Norge och Finland och det är Göteborgs stad och SK Höjden som arrangerar turneringarna tillsammans med Svenska Bandyförbundet.
Foto: Tobias Sterner/ Svenska Bandyförbundet

När VM i bandy för P17 och P19 avgörs i januari 2023 är det som regerande världsmästare P19-truppen går in i turneringen. Senaste världsmästerskapet avgjordes i mars 2022 i Kronfågel Arena i Katrineholm. Där besegrade man Norge i finalen med 10–2. P17 spelade VM på hemmaplan, i Lidköping 2020, vilket resulterade i ett silver då man fick se sig besegrade i finalen av Ryssland.

VM 2023 spelas som en dubbelturnering i den helt nybyggda inomhushallen för bandy, Ruddalens ishall. I samband med turneringen kommer ishallen att invigas.

– Vi är oerhört glada över att få vara med och inviga Göteborgs nyaste bandyhall med ett dubbel-VM. De svenska trupperna i detta VM kan mycket väl vara våra nästa A-landslagsspelare om några år och är redan idag många yngre spelares förebilder. I Ruddalens ishall ges killarna de allra bästa möjligheterna att visa upp sitt spel för tittare och publik och det gör det till ett utmärkt tillfälle att rikta ljuset mot och upprätthålla den viktiga internationella bandyn. Så ta chansen att följa juniorbandy på absolut högsta nivå under VM-turneringen, säger Pär Gustafsson, generalsekreterare på Svenska Bandyförbundet.

Entusiasmen stor bland arrangörerna

VM-turneringen i Göteborg är ett samarrangemang mellan SK Höjden och Göteborgs stad med stöttning av destinationsbolaget Göteborg & CO. I samband med turneringen väljer arrangörerna även att förlägga invigningen av den nya bandyhallen – Ruddalens Ishall på Ruddalens idrottscentrum.

– Det är en oerhörd ära för SK Höjden att få arrangera ett VM för ungdomar. Vi vill skapa den bandymiljö som ungdomar trivs som bäst i, som de vill vara en del av hela livet. Att våra ungdomar får vara med om evenemang som detta på hemmais ger upplevelser tillsammans som stärker kärleken till sporten och ger minnen för livet. Det kommer betyda mycket för dem och för klubbkänslan i hela föreningen! Säger Svante Adermark, ordförande i SK Höjden.

–Jag är stolt och nöjd över våra nya ishall och det känns stort att vi kan inviga den med ett världsmästerskap. Ishallen är efterlängtad av många föreningar inom olika issporter, skolor och allmänheten. Den ger möjlighet till en länge issäsong och bidrar till att göra Ruddalen till ett än mer attraktivt idrottscentrum. När vi senare i vår också är klara med renoveringen av Ruddalens skrinnarhall kan vi erbjuda så mycket för såväl föreningar och göteborgarna som besökare och arrangörer. Det är fantastiskt att vi under permiäråret får hålla både bandy VM och SM-slutspel, säger Andreas Nilsson, Enhetschef Väster, Idrotts- och föreningsförvaltningen, avd Anläggning.

– För oss betyder det mycket att få visa upp en ny evenemangsplats i Göteborg, Ruddalens Ishall, samtidigt som det spelas bandy på absoluta toppnivån. Det visar också på den bredd av arrangemang som Göteborg & Co stöttar och arrangerar, säger Magnus Hallberg vice VD och evenemangschef Göteborg & Co.

Sociala medier och webb

VM-turneringen kommer att livestreamas. Kontinuerlig uppdatering kring turneringen sker främst via Svenska Bandyförbundets mästerskapskonto och förbundskonto på Instagram samt TikTok

Spelschema för turneringen och särskilt program för invigningen kommer inom kort.

P19 VM-turneringar genom åren:

År Guld Silver Brons
1986 i Sovjet Sovjet Sverige Finland
1984 i Sverige Sverige Sovjet Norge
1982 i Norge Sverige Finland Sovjet

P17 VM-turneringar genom åren:

Guld Silver Brons
2019 i Ryssland Ryssland Sverige Finland