Valencia, världens huvudstad för design 2022

bild spain.info

En jury av designers, arkitekter, inredningsdeigners och företagare från olika delar av världen har valt Valencia som Världens Huvudstad för Design 2022. Tidigare har städer som Turin, Seoul och Kapstaden fått utmärkelsen. Organisationen World Design Organization (WDO) delar ut priset en gång vartannat år.

Under året kommer Valencia att utföra ett brett program aktiviteter, med utställningar, kongresser, föredrag, workshops och seminarier. Varje månad kommer att ha en speciell tema som inrikting. Staden kommer att besökas av fler än tio tusen designers, arkitekter, stadsplanerare, illustratörer och konstnärer.

För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Design och arkitektur

Sedan ett antal år tillbaka har Valencia vuxit som en stad för arkitekter, designers och illustratörer. Staden har blivit hemma för ett antal erkända profiler som sökt sig till staden, och flera valencianare har fått Spaniens Pris för Design. Bland andra har formgivaren Marisa Gallén fått internationellt renommé. Arkitekten Santiago Calatrava kommer från Valencia och har designat Staden för Konst och Vetenskap i Valencia. I Sverige är hans mest känd som arkitekten bakom Turning Torso.

Stadsplanering

Den internationella juryn bakom priset lovordade Valencia för dess investeringar i en infrastruktur som integrerar natur och bebyggelse. Staden har öppnat sig mot havet och infogat de gamla fiskebyarna vid stranden in i staden utan att de förlorat sin charm. Staden genomkorsas av en nio kilometer lång park, längs gamla flodbädden. I ena ändan finns den nämnda Staden för Konst och Vetenskap, med opera, akvarium, observatorium och filmområde. Monforte Trädgården, från 1800-talet finns än idag och är en romantisk tillflyktsort mitt i stadsvimlet.

När America´s Cup firades här 2007 byggde man en ny marina och nöjesområde. Dess mest kända byggnad Veles y Vents vann flera arkitekturpriser, inklusive Englands kända RIBA Awards.

Kulturella ytor

WDO prisade också stadens integrering av design i de offentliga policies. Staden har ett stort antal kulturella ytor där man anordnar evenemang och kulturdagar. I den gamla stadsdelen hittar man Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) och Bombas Gens. I stadsdelen närmast havet finns bland annat La Fábrica de Hielo, isfabriken, en gammal hamnslager som man omvandlat till en vibrerande plats för kultur och nöjesliv.

Att staden har 300 soldagar om året, en flera kilometer lång strand och en mycket bra gastronomi har också hjälpt till att göra Valencia till den attraktiva staden den är idag.

Mer info här

Mónica FernándezTuristbyråchef