Valet är över. Vad händer nu?

Till sist har de amerikanska väljarna sagt sitt. I Axess nr 8 diskuterar Johan Ingerö, Arvid Åhlund, Ann-Sofie Dahl och Björn Jerdén utmaningarna efter valet. Dessutom granskar Nathan Shachar förfallet i Israel och Argentina. Staffan Heimerson skriver om Balkan 25 år efter fredsavtalet. Och Josefin Holmström om att svensk borgerlighet måste engagera sig mer i kulturfrågorna.

Axess nr 8/2020 finns i butik från tisdag 10 november, men redan nu finns flera artiklar att läsa digitalt: https://www.axess.se/magasin/

Trevlig läsning!

Säsongspremiär: Förklara din forskning9.2.2021 07:28:00 CETPressmeddelande

Franska revolutionen, transhumanism, kvinnliga företagare i Mellanöstern, rymdforskning, döden och framtidens arbetsmarknad – Förklara din forskning är tillbaka med en ny säsong! Allra först ut är Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria, om Julian Huxley och hans tro på framtiden genom transhumanism och genetisk förbättring. Premiär ikväll kl 21.00 på Axess TV – eller redan nu via Axess digitala kanaler!

Årets första Axess magasin: Utopiernas svanesång8.2.2021 09:41:45 CETPressmeddelande

Var det bättre förr? Wilhelm Behrman gör ett återbesök i 70-talets ”Hem till byn” och konstaterar att det i alla fall inte var bättre då. I temablocket ”En annan värld” undersöker Torbjörn Elensky, Susanne Wigorts Yngvesson, Karin Stensdotter och Nicklas Berild Lundblad om dystopikerna helt har konkurrerat ut utopisterna. Författaren och akademiledamoten Per Wästberg skildrar det franska samhällets prövningar. Årets första nummer är ute hos prenumeranterna - i butik den 16 februari. Trevlig läsning!