Valet av maten avgör vilket klimatavtryck du gör i påskhelgen

Konsumenterna kan själv lätt avgöra om de väljer att fira en klimatsmartare påsk i år. Det allra enklaste sättet är att byta ut importerade varor och välja svensk mat på påskbordet. Det visar beräkningarna från svenska ”Hjärta mjölk”.

Klimatpåverkan har beräknats från två olika tallrikar med den vanligast förekommande påskmaten. Den ena tallriken består av enbart svenska råvaror. Den andra med huvudsakligen importerade råvaror (där dock mjölken är svensk – importerad mjölk skulle gett ännu större klimatavtryck). De båda tallrikarna innehåller lika mycket näring och energi, men klimatpåverkan från den svenska tallriken är 24 procent lägre.

Underlaget till beräkningarna kommer från oberoende forskningsfakta. Nutritionsexpert Anki Sundin, som arbetar för LRF, har framförallt hämtat fakta från Öppna listan, ett utdrag från RISEs klimatdatabas för livsmedel (version 1.6), Clune et al (2017) och Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas.

I Sverige är produktionen av livsmedel i globalt perspektiv effektiv. Exempelvis har svensk mjölk 60 procent lägre klimatbelastning än det globala genomsnittet och nästan 27 procent lägre än det västeuropeiska. Dessutom är klimatet i Norden perfekt för betande kor. Korna äter en stor andel gräs, antingen genom att de själva betar om sommaren, eller som hö och ensilage om vintern. Svenskt kött har också en betydligt lägre klimatpåverkan än importerat kött från de flesta länder.

Påsktallriken från Sverige:

Innehåller:

3 köttbullar

3 små potatisar

2 filéer sill

1 skiva bröd med smör och ost

1 ägghalva

Gräddfil med rödlök och dill

Ärter, vitkål och morötter

1 glas mjölk

2 ordentliga gräddkolor

Klimatpåverkan: 1,5 kg CO2-ekv*

Påsktallriken baserad på import

Innehåller samma sak som den svenska förutom:

2 filéer fjordlax istället för sill

2 lite större, importerade potatisar än de svenska tre, som var lite mindre.

2 chokladpraliner istället för gräddkolor

Klimatpåverkan: 1,9 kg CO2-ekv**

Fotnot: *1,49 med två decimaler, **1,91 med två decimaler

Kontaktperson Ann-Kristin Sundin, nutritionsexpert LRF Mjölk, 010-184 41 85

ann-kristin.sundin@lrf.se

LRF: EUs skogsstrategi missar skogens stora klimatpotential16.7.2021 14:59:51 CEST | Pressmeddelande

EUs skogar har många nyttor. Arbetstillfällen, handel, rekreation, miljö, hemvist för människor samt flora och fauna. Besvikelsen bland svenska skogsägare är stor eftersom EUs idag presenterade skogsstrategi saknar ett balanserat synsätt. – Fokus är tyvärr att inte utnyttja ett brukande av skogen som stor resurs, förslaget missar de sociala och ekonomiska värdena. Det är ju engagemanget i familjeskogsbruk för att förvalta skogen för kommande generationer som är garanten för att skydda både miljö och ekonomiska värden, säger Paul Christensson, ordförande i LRF Skogsägarna.

Viktiga klimatambitioner – men riskabelt för svenskt skogs- och jordbruks framtid14.7.2021 16:03:04 CEST | Pressmeddelande

EUs gemensamma klimatpaket för att halvera koldioxidutsläppen till 2050 presenterades idag. – Vi välkomnar ambitionerna men det är mycket viktigt att ambitionerna om att ökad kolinbindning i mark och skog inte ska kompensera för fortsatta utsläpp av koldioxid i andra sektorer. Dessutom ser vi att EU-kommissionen snarare verkar fokusera på att bevara och skydda istället för att skapa flera incitament för det aktiva jord- och skogsbruket att producera ännu mer klimatnyttor, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Trädgårdsnäringen växer så att det knakar2.7.2021 09:29:16 CEST | Pressmeddelande

Den svenska trädgårdsnäringen fortsätter att visa positiv utveckling. På fem år har omsättningen ökat med 1,5 miljarder kronor. Användningen av fossila bränslen har även minskat med 30 procent. Det visar årets branschöversikt från Jordbruksverket. – Det är glädjande att vår produktivitet och miljömedvetenhet har ökat, det stärker vår konkurrenskraft mot importgrönsaker, säger Marcus Söderlind, ordförande i LRF:s trädgårdsdelegation.