Valet av maten avgör vilket klimatavtryck du gör i påskhelgen

Konsumenterna kan själv lätt avgöra om de väljer att fira en klimatsmartare påsk i år. Det allra enklaste sättet är att byta ut importerade varor och välja svensk mat på påskbordet. Det visar beräkningarna från svenska ”Hjärta mjölk”.

Klimatpåverkan har beräknats från två olika tallrikar med den vanligast förekommande påskmaten. Den ena tallriken består av enbart svenska råvaror. Den andra med huvudsakligen importerade råvaror (där dock mjölken är svensk – importerad mjölk skulle gett ännu större klimatavtryck). De båda tallrikarna innehåller lika mycket näring och energi, men klimatpåverkan från den svenska tallriken är 24 procent lägre.

Underlaget till beräkningarna kommer från oberoende forskningsfakta. Nutritionsexpert Anki Sundin, som arbetar för LRF, har framförallt hämtat fakta från Öppna listan, ett utdrag från RISEs klimatdatabas för livsmedel (version 1.6), Clune et al (2017) och Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas.

I Sverige är produktionen av livsmedel i globalt perspektiv effektiv. Exempelvis har svensk mjölk 60 procent lägre klimatbelastning än det globala genomsnittet och nästan 27 procent lägre än det västeuropeiska. Dessutom är klimatet i Norden perfekt för betande kor. Korna äter en stor andel gräs, antingen genom att de själva betar om sommaren, eller som hö och ensilage om vintern. Svenskt kött har också en betydligt lägre klimatpåverkan än importerat kött från de flesta länder.

Påsktallriken från Sverige:

Innehåller:

3 köttbullar

3 små potatisar

2 filéer sill

1 skiva bröd med smör och ost

1 ägghalva

Gräddfil med rödlök och dill

Ärter, vitkål och morötter

1 glas mjölk

2 ordentliga gräddkolor

Klimatpåverkan: 1,5 kg CO2-ekv*

Påsktallriken baserad på import

Innehåller samma sak som den svenska förutom:

2 filéer fjordlax istället för sill

2 lite större, importerade potatisar än de svenska tre, som var lite mindre.

2 chokladpraliner istället för gräddkolor

Klimatpåverkan: 1,9 kg CO2-ekv**

Fotnot: *1,49 med två decimaler, **1,91 med två decimaler

Kontaktperson Ann-Kristin Sundin, nutritionsexpert LRF Mjölk, 010-184 41 85

ann-kristin.sundin@lrf.se

Besvikelse när regeringen sparar in på jordbruket14.4.2021 09:10:26 CEST | Pressmeddelande

Regeringen väljer i sin vårbudget att inte dela ut 1 miljard kronor som tidigare öronmärkts för Sveriges lantbrukare. ¬¬– Vi är besvikna över att regeringen väljer att minska den nationella medfinansieringen av landsbygdsprogrammet, med hänvisning till att EU tillför medel via sin återhämtningsfond för coronaeffekten. Det blir ett nollsummespel där Sveriges livsmedelsproducenter blir de ekonomiska förlorarna, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF föryngrar riksförbundsstyrelsen9.4.2021 13:15:36 CEST | Pressmeddelande

31-åriga växtagronomen Beatrice Ramnerö från Älvsbyn föreslås som nu ledamot i LRFs riksförbundsstyrelse. – Attraktionskraften som gör att fler intresserar sig för att utbilda sig och jobba inom lantbruksnäringen är den av de fråga jag brinner som mest för. För att lyckas med det så är det viktigt att vår näring uppfattas som hållbar och jämställd, två andra frågor jag känner stort engagemang för, säger Beatrice Ramnerö.

Ny undersökning: Greppa Näringen ökar lantbrukets hållbarhet18.3.2021 07:54:00 CET | Pressmeddelande

Satsningen ”Greppa Näringen”, som hjälper svenska bönder att bli mer miljömässiga och hållbara, fyller 20 år. En färsk mätning visar att både miljöåtgärderna på gårdarna och böndernas nöjdhet ökar. ¬– Det är viktigt att lantbrukarna är nöjda med Greppas verksamhet. Syftet är att alla blir vinnare, i form av både förbättrad produktivitet, minskad miljöpåverkan och ökat förtroende hos konsumenterna, säger Stina Olofsson, projektledare för Greppa Näringen.