Valet till riksdagen 11 september 2022

I den här artikeln kommer vi att titta närmare på valet till riksdagen som äger rum den 11 september. Det är då valet för Sveriges riksdag för mandatperioden 2022-2026 kommer att väljas in.

Under denna tid så kommer det även att hållas allmänna val till kommun och regionfullmäktige. Spelbolagen har redan nu odds uppe för dig som vill satsa en slant på hur valet kommer att sluta. Se Riksdagsvalet odds hos Betsson.

Sveriges riksdag består idag av en kammare och har 349 platser till ledamöter. Till skillnad från många andra länder, så är dessa platser anordnade efter vilken valkrets ledamöterna ingår i och inte efter vilket parti de tillhör. Valkretsar är indelade efter geografiskt område och ofta bor ledamoten i det område som valkretsen tillhör. Hur många ledamöter varje parti har i kammaren beror på hur många röster partiet får i riksdagsvalet.

I dagsläget finns det totalt åtta partier i Sveriges riksdag, dessa är:

• Socialdemokraterna
  • Moderaterna
  • Sverigedemokraterna
  • Centerpartiet
  • Vänsterpartiet
  • Kristdemokraterna
  • Liberalerna
  • Miljöpartiet

Alla svenska medborgare över 18 år har rätt att rösta i riksdagsvalet, som hålls var fjärde år. De flesta röstar i sin lokala vallokal på valdagen men det går även att rösta i förväg eller skicka in sin röst med bud om man exempelvis inte kan ta sig till vallokalen av olika anledningar. Om man befinner sig i utlandet kan man även skicka in sin röst via post.

Hur ser det ut just nu?

Enligt Svenska Dagbladet visar prognosen just nu att Socialdemokraternas Magdalena Andersson har störst chans att bli stadsminister igen i valet 2022. Däremot är moderaternas Ulf Kristersson hack i häl och det kan vända både en och två gånger innan valdagen.

Förutom vilket parti som kommer vinna i riksdagsvalet, finns det även andra frågor som är svåra att besvara. I dagsläget är det exempelvis osäkert om Miljöpartiet kommer sitta kvar i riksdagen och om Sverigedemokraterna kanske får ännu ett rekordval. Det finns många gissningar på hur det kommer gå i valet men det är omöjligt att veta säkert. Mycket kan hända på tre månader.

Hur fungerar valet?

Var fjärde år väljer som sagt Sveriges medborgare vilka som ska styra landet de kommande fyra åren. Man väljer dels vilket parti man tycker ska styra i riksdagen och dels vilket parti och vilka personer man vill ska styra sin region och kommun.

På valdagen får du fylla i valsedlar. Du kan välja partivalsedlar, där partiets namn står, eller namnvalsedlar, där du kan kryssa i en särskild kandidater för partiet. Du kan även skriva i en kandidat själv som inte står med. Om det parti eller den person du vill rösta på finns med, kan du även fylla i en blank valsedel.

När valresultatet kommit in väljs riksdagen efter hur många röster varje parti fått. De 349 platser som finns i riksdagen motsvarar ett mandat var, dessa mandat fördelas då efter hur många röster varje parti fått. I regel måste ett parti ha fått minst 4% av rösterna för att komma med i riksdagen.

Kommande datum och händelser för valet 2022

I valkalendern presenteras tidpunkter för olika händelser inför, under och efter valet. Dessa är några bra datum att hålla koll på:

• 23 Juli - De svenska medborgare som befinner sig i utlandet kan börja rösta via post.
  • 12 Augusti - Sista dagen som partier kan anmäla sig för att delta i valet.
  • 18 Augusti - Svenska medborgare som befinner sig utomlands kan börja rösta på svenska ambassader eller konsulat.
  • 24 Augusti - Förtidsröstning öppnar.
  • 11 September - Valdagen! Vallokalerna har öppet mellan kl. 08.00 och 20.00. Klockan 20.00 avslutas röstningen och rösterna börjar räknas. Valet till riksdagen räknas först och sedan valet till kommunfullmäktige och sist valet till regionfullmäktige. Ett preliminärt valresultat publiceras sen samma natt.
  • 12 September - Den slutliga rösträkningen görs av länsstyrelsen. När denna är klar publiceras det slutgiltliga valresultatet.

Lägg in 11 september i almanackan på en gång och gå ut och rösta på det parti som du tror kommer att göra Sverige till en bättre plats för oss alla. Tillsammans kan vi göra skillnad!

Din ögonhälsa13.6.2022 14:52:45 CEST | Pressmeddelande

Många människor tar sin syn för givet. Det är dock viktigt att tänka på sin syn och bry sig om sina ögon, eftersom bra syn kan göra stor skillnad i livet. Om din syn inte har förändrats så mycket, kanske du inte tänker på vad din syn kan säga om din hälsa. Men dina ögon och syn kan faktiskt visa samt berätta mycket om din allmänna hälsa, även om du inte själv upplever någon skillnad. Därför är det viktigt att ögonen undersöks regelbundet och tas om hand väl med nyttig kost och vila.