Välfärd att lita på i Vänsterpartiets budget för Region Skåne

När du behöver vård ska du kunna lita på att du får den i tid. Du ska känna dig trygg och veta att du möter personal med de bästa förutsättningarna att ge dig vård. Idag är det inte så. Vänsterpartiet föreslår därför flera skarpa reformer i budgeten för 2017 för att få till en förändring i Region Skåne.

Vänsterpartiet står för en solidarisk politik. Istället för privatiseringar vill vi göra miljardsatsningar på att bygga upp den skånska sjukvården. Vänsterpartiet vill anställa fler, höja de låga lönerna och se till att det finns vårdplatser till alla. Vi vill bygga en sjukvård att lita på.

Vänsterpartiet vill höja skatten med 80 öre. Skatten för 2017 hamnar då på 11,49 kr. Det innebär 140 kr mer att betala för en person som tjänar 25 000 i månaden. För regionen ger det drygt 2 miljarder till sjukvården. Det innebär att regionen kan ta stora steg mot en jämlik och jämställd vård i Skåne.

- Regionen behöver göra stora satsningar på en förbättrad arbetsmiljö för personalen. Det är dessa satsningar som kan ge bättre kvalitet, fler kollegor, fler vårdplatser, och sänka kostnaderna för sjukskrivningar. Om vi ska nå dit behöver vi skattehöjning, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

I budgetförslaget finns en satsning på psykiatrin i Skåne. Psykiatrin är den del av sjukvården som har förlorat flest vårdplatser under de senaste 8 åren och detta är en utveckling som Vänsterpartiet vill vända.

- Det är dags att satsa på psykiatrin. Alla som behöver psykiatrin ska kunna komma till och få bra behandling. För att göra detta behöver regionen satsa på att öka antalet vårdplatser, anställa och utbilda mer personal och bygga underifrån, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet föreslår en 30 öres skattehöjning i sin budget. Det är för lite, menar Sara Svensson.

- Region Skåne har en av landets lägsta regionskatter. Det duger inte. Så länge riksdagen inte skjuter till mer resurser till vården måste regionen göra det själv. Behoven är enorma i Region Skåne, det är dags för en rejäl skjuts framåt, avslutar Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ett stort misstag av Alliansen att avveckla demensvården i Skåne4.4.2019 16:40:05 CESTPressmeddelande

Demenssjukdom är vanligt förekommande och drabbar ofta både den insjuknade och de anhöriga hårt. En diagnos tidigt i sjukdomsförloppet kan göra mycket stor skillnad för grad av ohälsa och kan underlätta behandling för alla inblandade. Det möjliggör också för en enklare planering av vårdplatser i regionen. Alliansen drar nu in finansieringen, 4 miljoner, som var avsatta för ett fortsatt arbete med den skånska demensstrategin.

Skånska vänsterpartister djupt oroade över utvecklingen för Arbetsförmedlingen1.4.2019 15:43:44 CESTPressmeddelande

Resultatet av Moderaternas och Kristdemokraternas budget träder nu i kraft. Samtliga fem högerpartier släppte fram en budget med starkt negativa följder för den gemensamma välfärden. Stora nedskärningar gör att 17/23 av Arbetsförmedlingens skånska kontor nu tvingas stänga och medför en oviss framtid för de anställda och de inskrivna. Som kommunala företrädare för Vänsterpartiet väcker beskedet både ilska, sorg och många frågor. Skåne drabbas hårt av de många nedläggningarna, samtidigt som vi är en region som redan har låg sysselsättning i nationella jämförelser. Nu minskar samhällsservicen och därmed möjligheterna för våra invånare ytterligare. Arbetsförmedlingen har i sitt uppdrag väl inarbetade strategier för arbete med rehabilitering, anpassade arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning och etablering av nyanlända. Vi ser det som oerhört viktigt att dessa grupper fortsatt får stöd i sina processer. Skåne ska vara till för alla – inte bara de med starkast förutsättningar för