Välfärd att lita på i Vänsterpartiets budget för Region Skåne

När du behöver vård ska du kunna lita på att du får den i tid. Du ska känna dig trygg och veta att du möter personal med de bästa förutsättningarna att ge dig vård. Idag är det inte så. Vänsterpartiet föreslår därför flera skarpa reformer i budgeten för 2017 för att få till en förändring i Region Skåne.

Vänsterpartiet står för en solidarisk politik. Istället för privatiseringar vill vi göra miljardsatsningar på att bygga upp den skånska sjukvården. Vänsterpartiet vill anställa fler, höja de låga lönerna och se till att det finns vårdplatser till alla. Vi vill bygga en sjukvård att lita på.

Vänsterpartiet vill höja skatten med 80 öre. Skatten för 2017 hamnar då på 11,49 kr. Det innebär 140 kr mer att betala för en person som tjänar 25 000 i månaden. För regionen ger det drygt 2 miljarder till sjukvården. Det innebär att regionen kan ta stora steg mot en jämlik och jämställd vård i Skåne.

- Regionen behöver göra stora satsningar på en förbättrad arbetsmiljö för personalen. Det är dessa satsningar som kan ge bättre kvalitet, fler kollegor, fler vårdplatser, och sänka kostnaderna för sjukskrivningar. Om vi ska nå dit behöver vi skattehöjning, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

I budgetförslaget finns en satsning på psykiatrin i Skåne. Psykiatrin är den del av sjukvården som har förlorat flest vårdplatser under de senaste 8 åren och detta är en utveckling som Vänsterpartiet vill vända.

- Det är dags att satsa på psykiatrin. Alla som behöver psykiatrin ska kunna komma till och få bra behandling. För att göra detta behöver regionen satsa på att öka antalet vårdplatser, anställa och utbilda mer personal och bygga underifrån, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet föreslår en 30 öres skattehöjning i sin budget. Det är för lite, menar Sara Svensson.

- Region Skåne har en av landets lägsta regionskatter. Det duger inte. Så länge riksdagen inte skjuter till mer resurser till vården måste regionen göra det själv. Behoven är enorma i Region Skåne, det är dags för en rejäl skjuts framåt, avslutar Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.

Kollektivtrafiknämndens ordförande delar Vänsterpartiets oro: har gett förvaltningen uppdrag att granska avtalsförändringar för Pågatåg25.9.2018 16:03Pressmeddelande

Under dagens sammanträde i Regionfullmäktige berördes frågan om säkerhet på Pågatågen för resenärer och anställda. Vänsterpartiet fann gehör för sin oro hos Stefan Svalö (S), ordförande för Kollektivtrafiknämnden i regionen, som tar avstånd från alla former av försämrad säkerhet och försämrade arbetsvillkor.