Välfärd att lita på i Vänsterpartiets budget för Region Skåne

När du behöver vård ska du kunna lita på att du får den i tid. Du ska känna dig trygg och veta att du möter personal med de bästa förutsättningarna att ge dig vård. Idag är det inte så. Vänsterpartiet föreslår därför flera skarpa reformer i budgeten för 2017 för att få till en förändring i Region Skåne.

Vänsterpartiet står för en solidarisk politik. Istället för privatiseringar vill vi göra miljardsatsningar på att bygga upp den skånska sjukvården. Vänsterpartiet vill anställa fler, höja de låga lönerna och se till att det finns vårdplatser till alla. Vi vill bygga en sjukvård att lita på.

Vänsterpartiet vill höja skatten med 80 öre. Skatten för 2017 hamnar då på 11,49 kr. Det innebär 140 kr mer att betala för en person som tjänar 25 000 i månaden. För regionen ger det drygt 2 miljarder till sjukvården. Det innebär att regionen kan ta stora steg mot en jämlik och jämställd vård i Skåne.

- Regionen behöver göra stora satsningar på en förbättrad arbetsmiljö för personalen. Det är dessa satsningar som kan ge bättre kvalitet, fler kollegor, fler vårdplatser, och sänka kostnaderna för sjukskrivningar. Om vi ska nå dit behöver vi skattehöjning, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

I budgetförslaget finns en satsning på psykiatrin i Skåne. Psykiatrin är den del av sjukvården som har förlorat flest vårdplatser under de senaste 8 åren och detta är en utveckling som Vänsterpartiet vill vända.

- Det är dags att satsa på psykiatrin. Alla som behöver psykiatrin ska kunna komma till och få bra behandling. För att göra detta behöver regionen satsa på att öka antalet vårdplatser, anställa och utbilda mer personal och bygga underifrån, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet föreslår en 30 öres skattehöjning i sin budget. Det är för lite, menar Sara Svensson.

- Region Skåne har en av landets lägsta regionskatter. Det duger inte. Så länge riksdagen inte skjuter till mer resurser till vården måste regionen göra det själv. Behoven är enorma i Region Skåne, det är dags för en rejäl skjuts framåt, avslutar Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik21.6.2018 18:46Pressmeddelande

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.