Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats

Akademikerförbundet SSR har tillsammans med SKR, Sobona och de övriga fackliga organisationerna i välfärdssektorn kommit överens om ett uppdaterat kollektivavtal för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet.

Markus Furuberg, förhandlingschef Akademikerförbundet SSR

Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd.

– Vi hoppas att krigs- och beredskapsavtalet inte ska behöva användas, men skulle det bli nödvändigt är det är bättre att vara väl förberedd! Därför är det bra att avtalet har uppdaterats och finns som beredskap inom välfärdssektorn, säger Markus Furuberg, förhandlingschef Akademikerförbundet SSR.

– Omvärldsläget har medfört att vi tillsammans med de fackliga organisationerna såg ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. KB-avtalet är en av många pusselbitar i att stärka välfärdssektorns och Sveriges beredskapsförmåga, säger Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

– Vi är nöjda med att välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha kollektivavtalsvillkor som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger John Nilsson, förhandlingschef på Sobona.

Uppdateringen av avtalet för krigs- och beredskapstillstånd handlar främst om att även arbetsgivarorganisationen Sobona och fackförbundet Brandmännens Riksförbund omfattas av avtalet.

- Välfärdstjänster som hälso- och sjukvård, räddningstjänst, skola, dricksvattenförsörjning, äldreomsorg, transporter av mat och människor är bärande delar i Sveriges totalförsvar. KB-avtalet reglerar arbetstider och arbetsvillkor för alla medarbetare som behöver fortsätta leverera välfärd även i händelse av krig, säger Jeanette Hedberg.

Det uppdaterade KB-avtalet gäller från och med 1 juli 2022. KB-avtalet ska tillämpas under samma tid som arbetsrättslig beredskapslag (SFS 1987:1262) eller från tidpunkt de centrala parterna överenskommer. Avtalet gäller i berörda frågor oavsett vad som annars följer av centrala eller lokala kollektivavtal.

Läs mer här

Markus Furuberg, förhandlingschef Akademikerförbundet SSR

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Våra 76 000 medlemmar strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens. Ett etiskt förhållningssätt är utmärkande för vårt arbete och våra relationer.

Våra krav till Svenska kyrkan18.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Akademikerförbundet SSR överlämnade igår våra krav till Svenska kyrkan som en del av kollektivavtalsförhandlingar 2023. Svenska kyrkan befinner sig i en osäker tid, precis som Sverige och världen. Det är samtidigt en tid då kyrkans roll får en ökad betydelse för att möta olika utmaningar i samhället. Våra medlemmar rör sig över alla sektorer. För att rekrytera och behålla dem som anställda inom Svenska kyrkan krävs avtal i nivå med de arbetsgivare de också kan välja att arbeta hos.

Obegripligt att slakta arbetsmarknadspolitiken8.11.2022 12:40:00 CET | Pressmeddelande

Det är bra att a-kassan ligger kvar på den högre nivån för att säkerställa en trygghet vid arbetslöshet. Vi går nu in i en lågkonjunktur där arbetslösheten på idag 6,6 procent kommer att öka till 7,7 procent nästa år enligt regeringens egen prognos. Dessutom utgör personer med svagare anknytning till arbetsmarknaden en allt större andel av de arbetssökande, idag runt sju av tio. Det är då obegripligt att arbetsmarknadspolitiken slaktas.