Välfärdsbolag kan tvingas i konkurs

31.8.2016 12:00 | Dagens Samhälle

Läget för välfärdsbolagen kan vara långt värre än hittills befarat. Den enda forskarmodell Ilmar Reepalus välfärdsutredning utvärderar innebär kraftigt nedtryckta vinster och flera storbolag riskerar konkurs. Det framgår av slutrapporten som Dagens Samhälle har tagit del av.

Det var i våras Ilmar Reepalus välfärdsutredning gav i uppdrag åt Joachim Landström, doktor i  företagsekonomi vid företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet, att granska fyra modeller för reglering av vinster i välfärdsbolag.

Den modell som Joachim Landström rekommenderade och därefter fördjupade i en utökad analys kan få långtgående konsekvenser. Modellen skulle bland annat tvinga välfärdsbolagen till mycket stora  nedskrivningar av goodwill, det vill säga värden för förvärvade bolag. För att klara sig skulle bolagen behöva  ge ut nya aktier för många miljarder.

Flera koncerner används som räkneexempel i rapporten:

"Koncernerna Ambea, Attendo och Frösunda Omsorg är illa ute vid reglering av rörelseresultatet till att inte överstiga en gemensam WACC [Weitghted Averege Cost of Capital] på 10 procent. De har alla goodwill som överstiger det egna kapitalet … Det finns därför en icke obetydlig likvidationsrisk för dessa företag …”, skriver Joachim Landström i analysen och fortsätter:

”… även Humana riskerar likvidation vid en total goodwillnedskrivning.”

Hela artikeln bifogas.