Välfärdsbolagen ökar vinsterna

Förra året ökade välfärdsbolagens vinster, men lönsamheten är långt ifrån vad som ibland förs fram i debatten. Små individomsorgsbolag tjänar mest. Det visar Dagens Samhälles granskning av välfärdsbranschen.

De 1 200 största privata bolagen i välfärdsbranschen ökade sin genomsnittliga rörelsemarginal från 7,7 procent till 8,8 procent 2015.

Räknat i pengar blev det samlade rörelseresultatet drygt 10 miljarder. Efter räntor, amorteringar och  avskrivningar återstod 6 miljarder i vinst före skatt.

I den politiska debatten talas det främst om välfärdsjättar som Attendo, Academedia och Humana. Men storbolagen är få och deras snittmarginal lägre än branschsnittet. 16 välfärdsbolag har en omsättning på en miljard eller mer per år och deras genomsnittliga rörelsemarginal landade förra året på 5 procent. Bara Praktikertjänst gjorde vinstutdelning, de andra återinvesterade i tillväxt och verksamhet.

I kommuner och landsting syns ingen avmattning i efterfrågan på de privata välfärdstjänsterna. Köpen ökar med runt 5 procent per år.

I topp i lönsamhet ligger mindre omsorgsbolag med en omsättning på mellan 10 och 20 miljoner. Här är  rörelsemarginalen i snitt 14 procent, och tillväxten låg förra året på över 23 procent.

– Marginalerna finns i småbolag där ägarna kan avstå lön för att i stället dela ut vinst. Det finns inga  övervinster, säger Henrik Jordahl, välfärdsforskare och programchef på Institutet för Näringslivsforskning.

Hela artikeln bifogas.