Välj rätt bilförsäkring – Konsumenternas jämför nu 34 bilförsäkringar
Dags att köpa ny bil eller skaffa ny bilförsäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå jämför 34 olika bilförsäkringar från 17 försäkringsbolag. Vår oberoende jämförelse är nu uppdaterad med de senaste villkoren och två nya försäkringsbolag, Evoli och Lin, finns med.

Många konsumenter hör av sig till Konsumenternas Försäkringsbyrå för att kontrollera hur bra innehållet i en försäkring är, ofta efter att man har fått en prisuppgift från ett försäkringsbolag.
- Vårt mål är att ge en heltäckande bild av försäkringsmarknaden. När man väljer försäkring tycker vi att man ska göra en samlad bedömning av innehåll, pris och kundnöjdhet, säger Helen Bernerfalk, jurist och motorförsäkringsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
En annan aspekt är försäkringsbolagens hållbarhetsarbete. Det tittar vi också på i vår jämförelse men utan att sätta poäng på det.
Poängjämförelsen omfattar två produkter från varje försäkringsbolag: deras standarderbjudande och deras bästa erbjudande (antingen en så kallad storprodukt eller deras basprodukt med alla tillägg).
Några viktiga skillnader mellan olika försäkringar är:
- Ersättning för maskin- och elektronikskada. Försäkringarna gäller i 8 till 12 år, räknat från när fordonet registrerats. Antalet mil varierar i normalfallet mellan 10 000 och 15 000 mil. Observera att den här delen av försäkringen upphör att gälla så fort någon av gränserna har passerats. För elbil kan gränserna vara längre, hos något bolag gäller 20 000 mil.
- Rättsskydd. Den maximala ersättningen som kan betalas ut skiljer sig åt med 270 000 kronor. Högsta rättsskyddsbeloppet är 400 000 kronor och det lägsta är 130 000 kronor. Rättegångskostnader kan bli höga, särskilt vid tvister om personskador. En annan vanlig tvist är vid köp eller försäljning av bilen.
- Allrisk. Med allrisk menas ersättning för feltankning, nyckelförlust och kupéskada. Vissa försäkringar ersätter alla tre delarna medan andra bara ersätter någon eller några av dem. Högsta ersättningsbelopp varierar stort, från 5 000 kronor till 60 000 kronor.
- Hyrbilsersättning. Ersättning för hyrbilskostnad ingår normalt bara i stora försäkringar eller tecknas som ett tillägg till basförsäkringar. Många har på senare tid drabbats av långa reparationstider på grund av brist på reservdelar. Antalet dagar man får ha hyrbil kan skilja sig åt mellan 45 – 75 dagar.
Resultat
Försäkringsbolagens poäng i jämförelsen varierar från 3,6 till 4,7 poäng för helförsäkring. När det gäller de mest omfattande försäkringarna ligger följande bolag just nu i topp:
- Trygg-Hansa (4,7 poäng)
- Folksam (4,6 poäng)
- If (4,5 poäng)
För grundprodukter har dessa bolag uppnått 4,1 poäng: Folksam, ICA Försäkring, Paydrive och Watercircles.
Till hela jämförelsen av bilförsäkringar på Konsumenternas.se
Nyckelord
Kontakter
Helen BernerfalkFordonsförsäkringar
Tel:076-146 55 18helen.bernerfalk@konsumenternas.seBilder
Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Resa i jul och nyår: Res aldrig oförsäkrad19.12.2022 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Alla som ska resa utomlands över jul och nyår bör ha koll på sina försäkringar. Det gäller inte minst om man ska resa långt bort eller vara borta en längre tid. Oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå ger tips till resenärer.
Välj rätt försäkringar i sämre tider20.10.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Säg inte upp nödvändiga försäkringar, inte ens i sämre tider. Men det finns heller ingen anledning att vara överförsäkrad. Det menar oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå som tipsar om hur man kan prioritera och minska sina kostnader.
Försäkringsexperten tipsar: Välj rätt försäkring för äldreboende29.9.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Behövs det verkligen en hemförsäkring på ett äldreboende? Ja, det är nödvändigt och man bör kontrollera hur försäkringen gäller vid stöld. Men det finns ingen anledning att betala för mer än man behöver. Det menar Konsumenternas Försäkringsbyrå som får frågor från äldre personer och anhöriga.
Undvik frysskador om du sänker värmen i huset20.9.2022 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Höga elpriser slår hårt mot många hushåll. Men sänk inte värmen i fritidshuset eller villan för mycket utan att vidta rätt åtgärder. Det finns risk för frysskador. Det kan bli dyrt och försäkringen gäller inte alltid om man har varit oaktsam.
Se upp för viltolyckor15.9.2022 07:10:00 CEST | Pressmeddelande
Hösten är här och nu ökar risken för viltolyckor kraftigt. Helen Bernerfalk, jurist och motorexpert på oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå, förklarar vad man ska göra om man krockar med ett djur och hur bilförsäkringar gäller vid viltolyckor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum