Välj rätt bilförsäkring – Konsumenternas jämför nu 34 bilförsäkringar
Många konsumenter hör av sig till Konsumenternas Försäkringsbyrå för att kontrollera hur bra innehållet i en försäkring är, ofta efter att man har fått en prisuppgift från ett försäkringsbolag.
- Vårt mål är att ge en heltäckande bild av försäkringsmarknaden. När man väljer försäkring tycker vi att man ska göra en samlad bedömning av innehåll, pris och kundnöjdhet, säger Helen Bernerfalk, jurist och motorförsäkringsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
En annan aspekt är försäkringsbolagens hållbarhetsarbete. Det tittar vi också på i vår jämförelse men utan att sätta poäng på det.
Poängjämförelsen omfattar två produkter från varje försäkringsbolag: deras standarderbjudande och deras bästa erbjudande (antingen en så kallad storprodukt eller deras basprodukt med alla tillägg).
Några viktiga skillnader mellan olika försäkringar är:
- Ersättning för maskin- och elektronikskada. Försäkringarna gäller i 8 till 12 år, räknat från när fordonet registrerats. Antalet mil varierar i normalfallet mellan 10 000 och 15 000 mil. Observera att den här delen av försäkringen upphör att gälla så fort någon av gränserna har passerats. För elbil kan gränserna vara längre, hos något bolag gäller 20 000 mil.
- Rättsskydd. Den maximala ersättningen som kan betalas ut skiljer sig åt med 270 000 kronor. Högsta rättsskyddsbeloppet är 400 000 kronor och det lägsta är 130 000 kronor. Rättegångskostnader kan bli höga, särskilt vid tvister om personskador. En annan vanlig tvist är vid köp eller försäljning av bilen.
- Allrisk. Med allrisk menas ersättning för feltankning, nyckelförlust och kupéskada. Vissa försäkringar ersätter alla tre delarna medan andra bara ersätter någon eller några av dem. Högsta ersättningsbelopp varierar stort, från 5 000 kronor till 60 000 kronor.
- Hyrbilsersättning. Ersättning för hyrbilskostnad ingår normalt bara i stora försäkringar eller tecknas som ett tillägg till basförsäkringar. Många har på senare tid drabbats av långa reparationstider på grund av brist på reservdelar. Antalet dagar man får ha hyrbil kan skilja sig åt mellan 45 – 75 dagar.
Resultat
Försäkringsbolagens poäng i jämförelsen varierar från 3,6 till 4,7 poäng för helförsäkring. När det gäller de mest omfattande försäkringarna ligger följande bolag just nu i topp:
- Trygg-Hansa (4,7 poäng)
- Folksam (4,6 poäng)
- If (4,5 poäng)
För grundprodukter har dessa bolag uppnått 4,1 poäng: Folksam, ICA Försäkring, Paydrive och Watercircles.
Till hela jämförelsen av bilförsäkringar på Konsumenternas.se
Nyckelord
Kontakter
Helen BernerfalkFordonsförsäkringar
Tel:076-146 55 18helen.bernerfalk@konsumenternas.seBilder
Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Nya regler: Elsparkcyklar ska vara försäkrade21.3.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
När våren kommer börjar elsparkscyklarna synas ute på gatorna. Nytt för i år är att många elsparkcyklar behöver vara trafikförsäkrade. Det innebär att ägaren till fordonet behöver försäkra sitt fordon och kunna visa upp ett försäkringsbevis.
Ny kalkyl visar resultatet av sparandet på olika sparkonton23.2.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Banker och andra aktörer på finansmarknaden marknadsför inte alltid sina sparkonton med samma typ av ränta. Det gör det svårt för konsumenter att avgöra hur ett sparande kan utvecklas på olika konton. Oberoende Konsumenternas Bank- och finansbyrå har tagit fram en sparkalkyl som visar skillnaderna.
Rätt försäkrad på sportlovet20.2.2024 13:10:35 CET | Pressmeddelande
Sportloven är i gång och många familjer beger sig till fjällen. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om hur försäkringar gäller vid skador i skidbacken och vid andra händelser som kan inträffa under skidresan.
Patrick Rydén ny chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå26.1.2024 11:51:26 CET | Pressmeddelande
Patrick Rydén tillträdde den 1 januari 2024 som verkställande chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Patrick kommer närmast från en tjänst som ansvarig för konsumentskyddsrisker inom Swedbank.
Risker med att byta eller säga upp barnförsäkringen23.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Så här års ser många över sin ekonomi. Att byta eller att säga upp en försäkring kan vara ett sätt att spara pengar. Men se upp. När det gäller barnförsäkringar och andra personförsäkringar kan det vara både riskfyllt och dyrt i längden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum