Väljarnas utvärdering efter halva mandatperioden: Kraftigt underbetyg för regeringens bostadspolitik

Bara cirka var fjärde svensk, 27 procent, ger regeringens bostadspolitik godkänt. Färre än 1 procent tycker att regeringen har en mycket bra bostadspolitik. Det visar en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
Bara cirka var fjärde svensk, 27 procent, ger regeringens bostadspolitik godkänt. Det visar en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Det är oroväckande, men inte förvånande, att svenskarna saknar förtroende för regeringens bostadspolitik. Nu måste bostadsminister Per Bolund arbeta hårt andra halvan av mandatperioden med att lösa upp knutarna på bostadsmarknaden om han skall kunna återfå väljarnas förtroende inför valet 2022, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Bara drygt var fjärde svensk, 26 procent, tycker att Sverige har en ganska bra bostadspolitik och av de 1 000 personer som tillfrågats i Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings Sifoundersökning anser endast 0,5 procent att bostadspolitiken är mycket bra. Undersökningen genomfördes när halva mandatperioden passerat.

– Bostadspolitiken har hamnat i skymundan under pandemin. Men om fler ska kunna byta bostad efter behov krävs långsiktiga politiska lösningar. Här bör omformulerade amorteringskrav, sänkt flyttskatt och individanpassad kontantinsats vid bostadsköp vara i fokus, säger Marcus Svanberg.

En tydlig trend i undersökningen är att boende i Stockholmsområdet och Göteborgsområdet i större utsträckning är negativa till regeringens bostadspolitik. Totalt uppger 70 procent av de tillfrågade i Stockholmsområdet samt 76 procent i Göteborgsområdet att regeringens bostadspolitik är ganska dålig eller mycket dålig.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har i rapporterna Hem, bitterljuva hem och Du måste flytta på dig givit förslag på hur den svenska bostadspolitiken skulle kunna reformeras för att uppnå en mer rättvis bostadsmarknad. Exempelvis kan kraftigt sänkt flyttskatt och nedtrappade ränteavdrag fungera kompensatoriskt i statskassan och dessutom möjliggöra ett permanent avskaffande av det skärpta amorteringskravet. Då skulle även rörligheten på bostadsmarknaden öka, vilket innebär att fler människor får möjlighet att byta bostad efter behov.

Facebook: facebook.com/lansforsakringarfastighetsformedling

Instagram: instagram.com/lansfast_sverige

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Sifo på uppdrag av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling under perioden den 23 september till den 4 oktober 2020. Totalt har 1 000 svenskar mellan 18–79 år från ett riksrepresentativt urval svarat på frågan.

Tycker du, generellt, att Sverige har en bra eller dålig bostadspolitik?

Svarsalternativ

Ganska dålig bostadspolitik

Mycket dålig bostadspolitik

Tveksam, vet ej

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 180 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för femte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2020.