​Välkända ambassadörer ställer upp för barnen och Majblomman! Träffa dem i Stockholm 6 april!

Välkända ambassadörer ställer upp när barnen säljer majblommor!

I morgon 6 april startar Majblommans insamling, då skolbarn över hela landet säljer årets nyckelpigeprickiga majblommor. Premiären till ära har de sällskap av en rad välkända svenskar som säljer majblommor ihop med barnen och sprider Majblommans budskap.

Som särskilda ambassadörer för Majblomman har vi glädjen att välkomna:

Jens Lapidus – författare och advokat

Sofia Wistam – fotograf och programledare

Camilla Läckberg – författare

Pernilla Wahlgren – artist

Micael Bindefeld – entreprenör

Amanda Winberg – artist

Majblommans ambassadörer kommer att jobba med elever från två stockholmsskolor på eftermiddagen, med start kl 12.30. Sofia, Pernilla och Micael träffar barn från Solna på Mall of Scandinavia medan Amanda, Camilla och Jens återfinns på Nordiska Kompaniet tillsammans med barn från Stockholm. Ambassadörernas helt ideella insats handlar om att sprida glädje och gjuta mod i barnen, samtidigt som de hjälper till att sprida Majblommans budskap till allmänheten och i sina nätverk.

Micael Bindefeld ser fram emot majblommepremiären:

-Majblomman är vårens absolut viktigaste blomma och accessoar. Min relation till Majblomman går långt tillbaka i tiden då jag själv brukade sälja majblommor som barn och var den på skolan som sålde bäst av alla. För mig bygger Majblomman på en fin idé, att låta barn hjälpa barn. Men det är viktigt att alla engagerar sig och därför är jag väldigt glad för att jag återigen får sälja majblommor.

Förra året samlade Majblomman in 66,2 miljoner kronor. Pengarna går till barn som har det svårt, i Sverige. Bidragen som delas ut under året ger utsatta barn sådant som många tar för givet: en cykel, ett par glasögon eller ett medlemskap busskort. Majblommans vision är att alla barn ska kunna vara med i gemenskapen med kompisarna, i skolan och på fritiden.

– Ambassadörernas insats är en riktigt fin present till Majblommans 110-årsjubileum! De kommer att inspirera barnen till en härlig kickstart på insamlingen, och uppmärksamma många människor på vad vi faktiskt gör för barn under resten av året. Det är guld värt, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm.

För mer information, välkommen att kontakta Lena Holm, generalsekreterare, på 070-699 45 61 eller Liv Landell Major, pressekreterare, på 070-874 27 13

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.