Välkommen återhämtning för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel visar att modehandeln under februari återhämtar sig efter det att samhället åter öppnat upp. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 21,9 procent jämfört med föregående år. Även skohandeln uppvisar en ökning, om än lite mindre, på 2,5 procent.

Jämfört med februari 2019 noteras klädhandeln för en ökning på tre procent, medan skohandeln tappar hela 28 procent.

Butiker och e-handel Februari 2022-2021 Februari 2022 - 2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat 2022/2019
Kläder

3,0 % 16,0 % - 8,7 %
Skor 2,5 % - 28,0 % - 12,1 % - 37,6 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Vi gläds åt att de restriktioner som slopades i början av februari verkar ha fått kunderna att återvända till de fysiska butikerna efter nästan två år av pandemi. Sannolikt är det många som passat på att förnya garderoberna när sociala aktiviteter åter blivit aktuella, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

- Likväl är det så att även fast tendensen är tydligt positiv, så är det viktigt att komma ihåg att modehandeln gått igenom två år av enorma tapp och att den ekonomiska situationen för många handlare fortsatt är tuff. Det råder inga tvivel om att återhämtningen kommer ta tid, säger Mats Hedenström.

-Vi kan och ska inte heller blunda för det mänskliga lidandet som nu pågår i Ukraina. Rysslands oprovocerade krigshandlingar riskerar att få omfattande konsekvenser för hela samhället och därmed också för modehandeln, avslutar Mats Hedenström.

Ordförande är Anders Svensson och tillförordnad vd är Ola Axelsson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Pressinbjudan: Svensk Handel presenterar årliga branschrapporten Läget i Handeln – med prognos över större delbranscher och fördjupning om handelns tjänster11.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tisdagen den 17 maj presenteras rapporten Läget i Handeln som detta år innehåller nya prognoser över de största delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln fram till 2030. Utöver en överblick kring var handeln befinner sig idag, behandlas även trender, möjligheter och hot under åren som kommer.