Välkommen förstärkning av bostadsbidraget

- Coronapandemin riskerar leda till att hushåll får ekonomiska problem och därmed svårt att betala hyran. En tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer kommer att underlätta för många, men det är fler hushåll än barnfamiljerna som drabbas av krisen säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Regeringen föreslår en tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer från 1 juli och året ut.

- Coronapandemin riskerar leda till att hushåll får ekonomiska problem och därmed svårt att betala hyran. Vi välkomnar regeringens förslag. En tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer kommer att underlätta för många hushåll, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

- Men det är fler hushåll än barnfamiljerna som drabbas av krisen och för vilka samhällets ekonomiska skyddsnät inte räcker till. Bostadsbidraget behöver därför breddas så att det kan sökas av alla oavsett ålder och familjetyp, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Regeringen tillsätter även en departementsövergripande arbetsgrupp som ska ta fram åtgärder som förebygger vräkningar.

- Det är bra att regeringen tar tag i denna fråga. Som branschorganisation för Sveriges allmännyttiga bostadsföretag är vår grundläggande inställning att inga hyresgäster ska behöva sägas upp med anledning av Coronapandemin. De allmännyttiga bostadsföretagen arbetar redan aktivt med detta i samarbete med socialtjänsten. Vi bidrar gärna med vår erfarenhet och kunskap till detta arbete, säger Anders Nordstrand,vd för Sveriges Allmännytta.

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Bostadsbyggandet uppåt - tack vare förenklat byggkoncept15.5.2020 08:11:22 CESTPressmeddelande

Kombohusen, Sveriges Allmännyttas typhuskoncept med 25 procent lägre byggkostnader, har pressat tillbaka skenande byggpriser och resulterat i tusentals nya bostäder med lägre hyror för hyresgästerna. Var femte bostadsbolag i Sverige hade inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus. Det framgår av en ny rapport som granskat tio år med Kombohusen, genomförd av konsultföretaget Tyréns på uppdrag av Sveriges Allmännytta.

Tre lösningar för prispressat byggande – vilken är bäst?12.5.2020 16:12:39 CESTPressmeddelande

För att lösa den svenska bostadskrisen måste byggprocessen förenklas och byggkostnaderna sänkas. Men hur når vi dit? Vi ställer tre olika förslag från Boverket, Kommittén för modernare byggregler och Sveriges Allmännytta mot varandra. Dessutom: Efter tio år med Allmännyttans Kombohus – blev det så bra som det var tänkt? Välkommen att lyssna till diskussionerna under ett kostnadsfritt webbinarium kl 09:00-10:00!

Fri hyressättning löser inte bostadskrisen och gör hyresrätten mindre attraktiv och trygg25.4.2020 14:15:01 CESTPressmeddelande

Januaripartiernas förslag om fri hyressättning vid nyproduktion löser inte den svenska bostadsbristen. Det är inte de betalningsstarkaste hushållen vi främst behöver bygga för idag - tvärtom, säger Anders Nordstrand, VD för Sveriges Allmännytta. -- - Kraftigt ökade byggpriser har redan drivit upp hyrorna i nyproducerade hyreslägenheter till en nivå som motsvarar den marknadshyra som fri hyressättning skulle resultera i. Hyrorna i nya bostäder måste i stället pressas så att så många som möjligt i hela landet har råd att efterfråga dem.