Välkommen förstärkning av bostadsbidraget

- Coronapandemin riskerar leda till att hushåll får ekonomiska problem och därmed svårt att betala hyran. En tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer kommer att underlätta för många, men det är fler hushåll än barnfamiljerna som drabbas av krisen säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Regeringen föreslår en tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer från 1 juli och året ut.

- Coronapandemin riskerar leda till att hushåll får ekonomiska problem och därmed svårt att betala hyran. Vi välkomnar regeringens förslag. En tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer kommer att underlätta för många hushåll, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

- Men det är fler hushåll än barnfamiljerna som drabbas av krisen och för vilka samhällets ekonomiska skyddsnät inte räcker till. Bostadsbidraget behöver därför breddas så att det kan sökas av alla oavsett ålder och familjetyp, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Regeringen tillsätter även en departementsövergripande arbetsgrupp som ska ta fram åtgärder som förebygger vräkningar.

- Det är bra att regeringen tar tag i denna fråga. Som branschorganisation för Sveriges allmännyttiga bostadsföretag är vår grundläggande inställning att inga hyresgäster ska behöva sägas upp med anledning av Coronapandemin. De allmännyttiga bostadsföretagen arbetar redan aktivt med detta i samarbete med socialtjänsten. Vi bidrar gärna med vår erfarenhet och kunskap till detta arbete, säger Anders Nordstrand,vd för Sveriges Allmännytta.

Hyreskommissionens förslag löser inte problemen med läge och kvalitet när hyran sätts6.7.2021 14:07:57 CEST | Pressmeddelande

Den statliga kommission som sett över hyressättningen överlämnade idag betänkandet Läge och kvalitet i hyressättningen till regeringen. − Kommissionens slutsatser att läge och kvalitet generellt sett inte slår igenom i tillräcklig utsträckning stämmer. De åtgärder som föreslås kommer dock inte lösa problemet, utan riskerar i stället att skapa nya, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

Höga byggpriser riskerar hämma nyproduktionen av hyresrätter5.7.2021 11:03:40 CEST | Pressmeddelande

Byggpriserna måste bli lägre om byggandet av hyresrätter till rimlig hyra ska kunna öka. Men produktionspriset fortsätter uppåt. Även om kötiden till nyproducerade hyresrätter är betydligt kortare än i befintligt bestånd, syns en trend att det tar längre tid att hyra ut nyproducerade lägenheter. Det kan tyda på att färre kan betala nyproduktionshyror. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om bostadsbyggande som släpps idag.