Välkommen förstärkning av bostadsbidraget

- Coronapandemin riskerar leda till att hushåll får ekonomiska problem och därmed svårt att betala hyran. En tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer kommer att underlätta för många, men det är fler hushåll än barnfamiljerna som drabbas av krisen säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Regeringen föreslår en tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer från 1 juli och året ut.

- Coronapandemin riskerar leda till att hushåll får ekonomiska problem och därmed svårt att betala hyran. Vi välkomnar regeringens förslag. En tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer kommer att underlätta för många hushåll, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

- Men det är fler hushåll än barnfamiljerna som drabbas av krisen och för vilka samhällets ekonomiska skyddsnät inte räcker till. Bostadsbidraget behöver därför breddas så att det kan sökas av alla oavsett ålder och familjetyp, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Regeringen tillsätter även en departementsövergripande arbetsgrupp som ska ta fram åtgärder som förebygger vräkningar.

- Det är bra att regeringen tar tag i denna fråga. Som branschorganisation för Sveriges allmännyttiga bostadsföretag är vår grundläggande inställning att inga hyresgäster ska behöva sägas upp med anledning av Coronapandemin. De allmännyttiga bostadsföretagen arbetar redan aktivt med detta i samarbete med socialtjänsten. Vi bidrar gärna med vår erfarenhet och kunskap till detta arbete, säger Anders Nordstrand,vd för Sveriges Allmännytta.

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige. Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.

Flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan30.11.2020 14:04:44 CETPressmeddelande

Utvecklingen går emot en flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan. Framförallt syns en tydlig minskning av företag som kräver årsinkomster på minst tre gånger årshyran. Även bidrag accepteras i ökande utsträckning och alltfler företag prövar sina blivande hyresgäster utifrån riktlinjer om återstående konsumtionsutrymme. Det visar en ny marknadsrapport om allmännyttans bostadssociala ansvar som släpps idag.

Allt större skillnader i kommunala avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp de senaste tio åren18.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Priserna för el, värme, avfall, vatten och avlopp (VA) fortsätter att variera stort över landet. Den som bor i kommunen med högst avgifter betalar 1 000 kronor mer i månaden jämfört med den som har de lägsta avgifterna. De senaste tio åren har priserna stadigt ökat mer än den allmänna kostnadsutvecklingen och spridningen mellan kommuner har blivit allt större. Det visar Nils Holgerssonrapporten som kartlägger kostnader för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.