Välkommen förstärkning av bostadsbidraget

- Coronapandemin riskerar leda till att hushåll får ekonomiska problem och därmed svårt att betala hyran. En tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer kommer att underlätta för många, men det är fler hushåll än barnfamiljerna som drabbas av krisen säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Regeringen föreslår en tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer från 1 juli och året ut.

- Coronapandemin riskerar leda till att hushåll får ekonomiska problem och därmed svårt att betala hyran. Vi välkomnar regeringens förslag. En tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer kommer att underlätta för många hushåll, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

- Men det är fler hushåll än barnfamiljerna som drabbas av krisen och för vilka samhällets ekonomiska skyddsnät inte räcker till. Bostadsbidraget behöver därför breddas så att det kan sökas av alla oavsett ålder och familjetyp, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

Regeringen tillsätter även en departementsövergripande arbetsgrupp som ska ta fram åtgärder som förebygger vräkningar.

- Det är bra att regeringen tar tag i denna fråga. Som branschorganisation för Sveriges allmännyttiga bostadsföretag är vår grundläggande inställning att inga hyresgäster ska behöva sägas upp med anledning av Coronapandemin. De allmännyttiga bostadsföretagen arbetar redan aktivt med detta i samarbete med socialtjänsten. Vi bidrar gärna med vår erfarenhet och kunskap till detta arbete, säger Anders Nordstrand,vd för Sveriges Allmännytta.

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Tusentals nya sommarjobb i Allmännyttan under krisen24.6.2020 11:56:18 CESTPressmeddelande

Arbetsförmedlingen meddelar att antalet anmälda sommarjobb till platsbanken nära halverats under 2020 jämfört med 2019. Coronakrisen har gjort att många branscher och delar av välfärdssektorn inte har möjlighet att erbjuda lika många sommarjobb i år. Men hos de allmännyttiga bostadsbolagen är läget annorlunda. Runt om i landet satsar många bostadsbolag på att öka mängden sommaruppdrag ordentligt, med tusentals fler sommarjobb som erbjuds ungdomar.

Blekingeföretag vinner storuppdrag för bostadsbyggande1.6.2020 10:27:24 CESTPressmeddelande

Blekingeföretaget JSB Construction är en av tre vinnare i Sveriges Allmännyttas upphandling av ett nytt ramavtal för nästa generations Kombohus. Det populära typhuskonceptet för hyreslägenheter har de senaste åren gett tiotusen nya lägenheter runtom i Sverige, till 25 procent lägre kostnader, och JSB har varit med ända från början. Den nya generationen Kombohus bedöms kunna ge 25000 nya bostäder och pressa priserna i byggbranschen.

Bostadsbyggandet uppåt - tack vare förenklat byggkoncept15.5.2020 08:11:22 CESTPressmeddelande

Kombohusen, Sveriges Allmännyttas typhuskoncept med 25 procent lägre byggkostnader, har pressat tillbaka skenande byggpriser och resulterat i tusentals nya bostäder med lägre hyror för hyresgästerna. Var femte bostadsbolag i Sverige hade inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus. Det framgår av en ny rapport som granskat tio år med Kombohusen, genomförd av konsultföretaget Tyréns på uppdrag av Sveriges Allmännytta.