Välkommen hit – ABF på bokmässan i Göteborg

Under fyra dagars bokmässa bjuder ABF på ett maxat program fyllt med samtal om litteratur och brännande frågor i vår samtid. Temat för mässan är yttrandefrihet och ABF manifesterar detta genom att ge plats för samtal om bland annat afrofobi, antiziganism, antisemitism, värdigt flyktingmottagande och transfobi på temat välkommen hit.

Under 2015 och 2016 har ABFs arbete med asylsökande och kampanjen Välkommen hit! varit en viktig del av verksamheten runt om i landet och under bokmässan kommer detta arbete att vara synligt såväl i montern som i vårt program. Arbetet tillsammans med asylsökande handlar om att ge människor på flykt verktyg att ta plats i samhället, att praktiskt visa solidaritet och bekämpa hat och rasism.

- ABF deltar i Bokmässan både för att se och synas, för att lyssna och höras. Vår historia visar litteraturens betydelse för människors bilder hur ett samhälle är och kan formas, säger Monica Widman Lundmark, förbundssekreterare om varför ABF är med på Bokmässan.

ABFs monter fylls av samtal under hela mässan och kampen mot alla former av förtryck löper som en röd tråd genom programmet. Det kommer genomföras fler än 30 programpunkter tillsammans med författare och debattörer kring frågor om organisering, folkbildning, läsfrämjande, samhällsförändrande poesi och aktuell litteratur som tar utgångspunkt i vår tids stora samhällsutmaningar.

Träffa och lyssa till; Moa-Lina Olbers Croall, Yolanda Bohm, Rebecka Bohlin, Sara Abdollahi, Hynek Pallas, Jenny Wrangborg, Malcolm Momodou Jallow, Anders Lindberg , Karolina Ramqvist, Qaisar Mahmood, Sofi Oksanen, Emma Persson, Ebba Witt Brattström, Anneli Jordahl, Mattias Gardell med flera!

- Vad jag ser mest fram emot? Det är så svårt att välja ut något ur detta enorma utbud, men att ABF och folkbildningen visar sin betydelse för individen och samhället nu och i framtiden genom att finnas på plats och lyfta fram olika röster med olika erfarenheter är viktigt för det demokratiska arbetet framåt. Jag är glad att ABFs monter på mässan får vara en arena för yttrandefrihet där spännande röster möts och formulerar visioner för att göra en annan värld möjlig, avslutar Monica Widman Lundmark.

I år kommer också ABFs litteraturpristagare 2016 presenteras i ABFs monter torsdagen den 22 september, är du på plats är du välkommen till monter B09:19 kl 17.00!

För dig som inte kan komma till Göteborg livesänder vi två programpunkter per dag från torsdag – söndag på abfplay.se.

Mer information om ABF på Bokmässan hittar du på vår facebooksida och ett nedladdningsbart program finns tillgängligt från måndagen den 19 september på abf.se

Mattias Vepsä, strategisk rådgivare ABFs förbundsledning
mattias.vepsa@abf.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.