Välkommen lösning på inreseförbudet för elitidrottare

Idrottsutövare, ledare, domare och funktionärer som kommer till Sveriges internationella idrottsevenemang på elitnivå ska omfattas av undantag för inreseförbud. Riksidrottsförbundet välkomnar regeringens vilja och ser fram emot att detta träder i kraft i mitten av november.

– Det är bra att regeringen visar att professionell idrott är lika angeläget som andra verksamheter och att de agerar snabbt så att vi kan ta emot idrottare på yttersta nivå för världscuper och andra tävlingar för internationell elit så snart som möjligt. Den senaste tidens arbete och dialog i frågan har varit konstruktivt, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Enligt förordningen (2020:127) om tillfälligt inreseförbud till Sverige har regeringen beslutat att tillfälligt förbjuda icke nödvändiga resor till Sverige från andra länder än EU-länder, Storbritannien, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. I förordningen finns vissa undantag. Elitidrottare, ledare, domare eller funktionärer har tidigare inte undantagits men besked vid presskonferensen idag är att detta nu ska remitteras för att gälla från i mitten av november.

– Idrotten har kunnat visa på det stora ansvar vi är beredda att ta och de rigorösa och långtgående protokoll som etablerats för elitidrott för att minska smittspridning. Här har specialidrottsförbunden gjort ett stort och mycket bra arbete. Det här förslaget gör förhoppningsvis att vi kan genomföra de evenemang för internationell elit som redan är planerad till Sverige, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond2.7.2021 09:37:47 CEST | Pressmeddelande

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond Yngve Lindvalls Minnesfond Vägen till idrott - Parasport Fonden är initierad av Dalarnas avgående landshövding Ylva Thörn. Citat från landshövding Ylva Thörn: ”Jag är oerhört stolt över att RF-SISU Dalarna via denna fond också lyfter Paraidrottens betydelse för att skapa en mer likvärdig möjlighet för tjejer och killar att utöva sin idrott oavsett funktionshinder.”