Välkommen lösning på inreseförbudet för elitidrottare

Idrottsutövare, ledare, domare och funktionärer som kommer till Sveriges internationella idrottsevenemang på elitnivå ska omfattas av undantag för inreseförbud. Riksidrottsförbundet välkomnar regeringens vilja och ser fram emot att detta träder i kraft i mitten av november.

– Det är bra att regeringen visar att professionell idrott är lika angeläget som andra verksamheter och att de agerar snabbt så att vi kan ta emot idrottare på yttersta nivå för världscuper och andra tävlingar för internationell elit så snart som möjligt. Den senaste tidens arbete och dialog i frågan har varit konstruktivt, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Enligt förordningen (2020:127) om tillfälligt inreseförbud till Sverige har regeringen beslutat att tillfälligt förbjuda icke nödvändiga resor till Sverige från andra länder än EU-länder, Storbritannien, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. I förordningen finns vissa undantag. Elitidrottare, ledare, domare eller funktionärer har tidigare inte undantagits men besked vid presskonferensen idag är att detta nu ska remitteras för att gälla från i mitten av november.

– Idrotten har kunnat visa på det stora ansvar vi är beredda att ta och de rigorösa och långtgående protokoll som etablerats för elitidrott för att minska smittspridning. Här har specialidrottsförbunden gjort ett stort och mycket bra arbete. Det här förslaget gör förhoppningsvis att vi kan genomföra de evenemang för internationell elit som redan är planerad till Sverige, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.