Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Välkommen på digital vernissage för 100 platser, 10 illustratörer – en stad!

Nu är de drygt 100 illustrationerna av platser och byggnader från hela Göteborg klara, och visas på Milleniumplatsen mellan 12 augusti – 18 oktober på Hela stadens galleri. Utställningen ger en bild av göteborgarnas Göteborg.

Insamlarna Astrid Söderberg, Raul Carrasco, Fortesa Hoti och Kid Soleil Soufi Behtaji. Foto: Göthenburgo.

Plats: Instagram @goteborg2021

Tid: onsdagen den 12 augusti klockan 15.00

Göteborgs 400-årsjubileum och den ideella föreningen Göthenburgo har tillsammans med hundratals förslag från göteborgare skapat utställningen som består av drygt 100 illustrationer från hela Göteborg, framtagna av tio illustratörer. Till jubileumsåret 2021 kommer de 100 illustrationerna att sättas ihop till en Jubileumskarta, en karta över platser i hela Göteborg. Under sändningen får vi träffa några av de som varit delaktiga på olika sätt i den här utställningen.

Medverkande:

• Mia Samuelsson – konstnärlig ledare, Göteborgs 400-årsjubileum
  • Roozbeh Behtaji - konstnärlig ledare för projektet och Göthenburgo
  • Astrid Söderberg - ansvarig för insamlare och assistent konstnärlig ledare
  • Raúl Carrasco - insamlare Angered
  • Figaro Stenlund - insamlare Örgryte-Härlanda
  • Mikel Nilsson - illustratör Majorna-Linné
  • Rocío Soto - konstnärlig ledare för projektet samt illustratör

Det finns möjlighet att ställa frågor direkt i kommentarsfältet under sändningen. För intervjuförfrågningar, kontakta Charlott Holmåker, presskontakt Göteborg & Co. Telefon: 072-856 65 11, charlott.holmaker@goteborg.com eller Sanna Björlin, presskontakt, Göteborg & Co. Telefon: 0736 73 46 65 sanna.bjorlin@goteborg.com

Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co, som är en del av Göteborgs Stad. Läs mer om Göteborgs 400-års jubileum på goteborg2021.com

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Vättlefjäll av Lars Daniel Rehn.
Frihamnen av Rocio Soto.
Stora Amundön av Mia Herman.
Saluhallen av Tamara Kryvolap.
Järntorget av Mikel Nilsson.

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.