Välkommen på seminarier om smarta städer den 20 juni under Volvo Ocean Race

I samband med att världens tuffaste jorden runt-kappsegling Volvo Ocean Race landar i Göteborg på väg mot den spännande upplösningen bjuder Volvo och Göteborgs Stad in till seminarier om smarta städer onsdagen den 20 juni i Frihamnen.

Globaliseringen påverkar allt fler människor och länder. Samtidigt ökar urbaniseringen och i dag lever mer än hälften av befolkningen i städer. Detta innebär stora utmaningar men också lösningar. Trenden att bygga smarta och hållbara städer växer sig allt starkare över hela världen.

Under Volvo Ocean Race arrangerar Volvo och Göteborgs Stad därför seminarier om smarta städer där världsledande innovatörer och andra experter delar med sig av sina tankar om digitalisering, e-mobilitet, självkörande fordon och om hur den cirkulära och delade ekonomin påverkar stadsutvecklingen i smarta städer. Du får också möjlighet att lära dig mer om samarbeten kring innovation och testbäddar.

Medverkar gör bland andra Sture Portvik, ansvarig för en av världens största elbilssatsningar i Oslo, Jan Hellåker, ansvarig för det nationella mobilitetsprogrammet Drive Sweden, Pieter van de Glind, grundare av Sharing Cities Alliance, ett globalt nätverk för delningsekonomi, Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, samt Ann-Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Moderatorer är Anna-Karin S. Öjerskog och den prisbelönte journalisten Jack Ewing från New York Times.

Varmt välkommen till en inspirerande dag i Frihamnen om framtidens smarta städer!

När: Onsdagen den 20 juni

Var: Race Village, Frihamnen, Göteborg

Program med tider här.

Anmälan görs på e-post till:
Johanna Stål, kommunikationsansvarig, Kluster och Innovation, Business Region Göteborg

Johanna Stål, kommunikationsansvarig, Kluster och Innovation, Business Region Göteborg, 031-367 61 23, johanna.stal@businessregion.se

Bengt Kjellin, presschef, Business Region Göteborg, 031-367 61 64, bengt.kjellin@businessregion.se

Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder14.9.2018 13:03Pressmeddelande

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.