Välkommen satsning på kompetensutveckling, men akademikerna ska inte ta notan

I dag lämnar Saco in sitt remissvar på de tre utredningarna som ger förslag på hur staten ska genomföra parternas överenskommelse om trygghet, omställning och anställningsskydd. Det är en välkommen satsning på kompetensutveckling under hela yrkeslivet.

Saco är positiv till förslagen om utbildning under yrkeslivet som tillkommit tack vare parternas överenskommelse. De tre utredningarna föreslår ett utökat studiestöd, en ny omställningsorganisation och förändringar i LAS.

I tider av osäker arbetsmarknad och stora omställningsbehov är det helt rätt väg att gå. Det kommer att ge alla som jobbar en möjlighet att stärka sin framtida ställning på arbetsmarknaden.

För att få önskad effekt måste satsningarna på studiestöd nu matchas med satsningar på högskola och yrkeshögskola. Resurser måste tillföras och utbildningarna måste anpassas för akademiker som behöver fylla på sin kompetens mitt i karriären.

De förbättringar som ingår i överenskommelsen måste omfatta anställda på hela arbetsmarknaden.

– Vi tycker inte att man har tagit tillräcklig hänsyn till offentlig sektor och vi ser en risk att våra medlemmar där kommer att missgynnas, säger Sacos ordförande Göran Arrius.

Saco ställer sig mycket kritiska till beskedet från regeringen att reformen delvis kommer att finansieras med höjd ränta på studielån.

– Det är helt orimligt och motverkar hela tanken med kompetenssatsningen, säger Göran Arrius.
– Det kommer att bli mindre attraktivt att satsa på utbildning och slår mot alla dem som redan själva bekostat sin utbildning genom studielån.

Göran Arrius, ordförande Saco. Fotograf: Knut Capra Pedersen

Saco, Sveriges akademikers centralorganisation, driver akademikernas intressen på arbetsmarknaden. Genom opinionsbildning, egna studier och aktiviteter kämpar vi för att utbildning ska löna sig.

För frisk för Försäkringskassan men för sjuk för att jobba19.8.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Psykisk ohälsa är den främsta orsaken till sjukskrivningar i Sverige. Bland akademiker utgör det mer än hälften av sjukfallen. En vanlig orsak är arbetsrelaterad stress. Men trots att rehabilitering kan leda till kortare sjukskrivningar är det få som får det utrett och beviljat. Allt fler får vänta länge på ett första möte med Försäkringskassan. På fem år har väntetiden ökat från 200 till 450 dagar i snitt, visar en granskning gjord av Saco.