Välkommen till Almegas Upphandlingsdag

För femte året i rad arrangeras Almegas upphandlingsdag, i år tillsammans med Upphandlingsmyndigheten. Dagen inleds av civilminister Lena Micko som ansvarar för frågorna om offentlig upphandling och ger regeringens syn på utvecklingen av den offentliga upphandlingen.

- Den offentliga marknaden har stor betydelse för både offentlig sektor och näringsliv, men antalet anbud i upphandlingarna sjunker. Med Almegas upphandlingsdag vill vi, genom dialog, utbildning och kunskapsbyggande, bidra till genomtänkta upphandlingar, fler anbud och goda offentliga affärer, säger Thomas Erséus, VD för Almega.

Almegas upphandlingsdag är en mötesplats som är öppen för både leverantörer och upphandlande myndigheter och enheter.

- Marknaden till offentlig sektor är ytterst viktig för att vi ska använda våra gemensamma resurser optimalt och möta medborgarnas behov. Den köpande och säljande sidan har ett gemensamt ansvar för skattepengarna. Samtidigt ska den offentliga affären vara attraktiv för båda sidor. Därför är det naturligt för oss att samarrangera den här konferensen med Almega, säger Inger Ek, generaldirektör på Upphandlingsmyndigheten.

Årets program innehåller många aspekter på offentlig upphandling. Alltifrån säkerhet och upphandling, innovationsfrämjande upphandling samt dynamiska inköpssystem till LOV:s tio första år, avtalsuppföljning och framtidens Arbetsförmedling.

Under dagen kommer också årets Anbudspris delas ut till en väl genomförd upphandling. Upphandlingsmyndigheten fokuserar på att höja kunskapen genom att hålla i en Anbudsskola.

Tid: tisdagen den 3 december, klockan 09.00 – 16.00

Plats: Münchenbryggeriet i Stockholm

Välkomna!

Programmet uppdateras löpande på här.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Sverige behöver en näringslivsinriktad forskningspolitik12.11.2019 10:16:43 CETPressmeddelande

Regeringens arbete med att förbereda nästa års forskningsproposition har påbörjats. Forskningspropositionen sätter ramarna för forsknings- och innovationspolitiken under de kommande fyra åren. I propositionen adresseras både samhällsutmaningar av generell natur och de behov som finns av att stärka Sverige som kunskapsnation. Det svenska näringslivet, både industrin och tjänstesektorn, är hårt utsatt för internationell konkurrens inte minst från lågkostnadsländer.

Regeringen har fel om kompetensinvandring5.11.2019 13:42:53 CETPressmeddelande

- Almega är mycket oroade över Morgan Johansson uttalande idag om att den kommande utredningen om kompetensinvandring bör ta upp frågan om att återinföra den gamla arbetsmarknadsprövningen av arbetstillstånd. Dagens regler om att arbetstillstånd beviljas till personer som har ett erbjudet arbete till avtalsenlig lön fungerar väl. De största problemet de senaste åren har varit att kompetent arbetskraft har riskerat att utvisas på grund av små fel i arbetstillstånden. Problemet har mildrats med den rättspraxisen som kom under 2018. Det är viktigt att den kommande utredningen om kompetensinvandring löser den frågan en gång för alla, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega Arbetskraftsinvandringen är inte fri idag utan arbetstillstånd beviljas bara om personen har ett erbjudet arbete till en avtalsenlig lön. Om oseriösa arbetsgivare bryter mot reglerna ska det bekämpas genom kontroller av ansvariga myndigheter. - Hela 85 procent av arbetstillstånden 2018 beviljades till yrken där det var