Välkommen till Almegas Upphandlingsdag

För femte året i rad arrangeras Almegas upphandlingsdag, i år tillsammans med Upphandlingsmyndigheten. Dagen inleds av civilminister Lena Micko som ansvarar för frågorna om offentlig upphandling och ger regeringens syn på utvecklingen av den offentliga upphandlingen.

- Den offentliga marknaden har stor betydelse för både offentlig sektor och näringsliv, men antalet anbud i upphandlingarna sjunker. Med Almegas upphandlingsdag vill vi, genom dialog, utbildning och kunskapsbyggande, bidra till genomtänkta upphandlingar, fler anbud och goda offentliga affärer, säger Thomas Erséus, VD för Almega.

Almegas upphandlingsdag är en mötesplats som är öppen för både leverantörer och upphandlande myndigheter och enheter.

- Marknaden till offentlig sektor är ytterst viktig för att vi ska använda våra gemensamma resurser optimalt och möta medborgarnas behov. Den köpande och säljande sidan har ett gemensamt ansvar för skattepengarna. Samtidigt ska den offentliga affären vara attraktiv för båda sidor. Därför är det naturligt för oss att samarrangera den här konferensen med Almega, säger Inger Ek, generaldirektör på Upphandlingsmyndigheten.

Årets program innehåller många aspekter på offentlig upphandling. Alltifrån säkerhet och upphandling, innovationsfrämjande upphandling samt dynamiska inköpssystem till LOV:s tio första år, avtalsuppföljning och framtidens Arbetsförmedling.

Under dagen kommer också årets Anbudspris delas ut till en väl genomförd upphandling. Upphandlingsmyndigheten fokuserar på att höja kunskapen genom att hålla i en Anbudsskola.

Tid: tisdagen den 3 december, klockan 09.00 – 16.00

Plats: Münchenbryggeriet i Stockholm

Välkomna!

Programmet uppdateras löpande på här.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

”Öka antalet arbetssökande i Stöd och matchning”26.5.2020 11:07:59 CESTPressmeddelande

Riksrevisionens granskning av Arbetsförmedlingens matchningstjänst Stöd och matchning (STOM) visar att det är ett är ett mycket väl fungerande valfrihetssystem. De fristående leverantörernas resultat presenteras i form av en rating som ligger till grund för de arbetssökandes val, vilket styr mot kvalitet och resultat. Ratingmodellen är ett träffsäkert instrument, de leverantörer som får flest stjärnor i ratingen får ut 30 procentenheter fler arbetslösa i jobb eller till studier än de leverantörer som bara får en stjärna.