Välkommen till Dramatens höstupptakt den 17 maj

Den 17 maj klockan 10 inleds repetitionerna av Dramatens sex första höstpremiärer, som tillsammans inviger årets Bergmanfestival. Välkommen att medverka vid en kort presentation i Marmorfoajén där teaterchef Eirik Stubø också avslöjar flera nyheter på höstens repertoar. Samtidigt firas Dramatens 228:e födelsedag.

På plats finns bland andra Agneta Ehrensvärd, som avslutar sin tid som konstnärlig ledare för Unga Dramaten med Ensam och Esmeralda Ylva Andersson och Mattias Andersson som tillsammans skrivit Deformerad Persona om en MS-sjuk ung kvinna och hennes vårdare (en parafras på Bergmans film Persona ), Anna Pettersson som sätter upp en ny version avHedda Gabler Suzanne Osten som tillsammans med sin ensemble undersöker sorg i Falla ur tiden och skådespelarna i Dramatenkollaget Huset vid nattens ände , som regisseras av tyske Sebastian Hartmann, blir höstens första premiär på Stora scenen.

Eirik Stubø, vars repetitioner av Den goda viljan också inleds denna dag, avslöjar dessutom höstens nyheter på repertoaren .

Samtliga skådespelare finns på plats, tillgängliga för intervjuer. Mer information om uppsättningarna finns här: http://www.dramaten.se/bergmanfestivalen/

OSA senast den 11 maj till pressinbjudan@dramaten.se