Hannover Marketing und Tourismus GmbH

Välkommen till Hannover – den perfekta staden för optimal WORK-LIFE-BALANCE!

Copyright: Hannover Marketing und Tourismus GmbH, hannoverimpuls​​

Hannover –

EKONOMI, UTBILDNING, BOENDE OCH FRITID

Promenera genom Herrenhausens trädgårdar och på gamla stans

sagolika gator, mingla runt bland de olika julmarknaderna eller koppla av i Europas största stadsskog – i Hannover finns något för alla. Den livfulla stadskärnan bjuder in till en lång shoppingrunda och därefter en stärkande måltid på någon av de många restaurangerna och kaféerna. Mässorna och evenemangen sätter en internationell prägel på Hannover, och som plats för innovativa idéer, framgångsrika startup-företag och goda utbildningsmöjligheter åtnjuter staden ett oerhört gott rykte.

HANNOVER – CENTRALT BELÄGET I TYSKLAND

Det centrala läget är ett av Hannovers många ess i rockärmen:

Den omedelbara närheten till motorvägarna A2 och A7, Deutsche Bahns snabbtågsnät och den internationella Hannover Airport gör det enkelt och smidigt att ta sig till Hannover. Den utmärkta infrastrukturen på plats gör inte bara Hannover till ett populärt resmål, utan även till en perfekt

startpunkt för utflykter till Lüneburgheden, bergsområdet Harz eller de historiska städerna Celle, Goslar eller Hameln.

JULMARKNADER I HANNOVER

Tre julmarknader försätter hela stadskärnan i feststämning på en och samma gång. I gamla stan, precis bredvid kyrkan Marktkirche, finns fler än

190 marknadsstånd med julgransprydnader, hantverk och juldelikatesser. På torget Ballhofplatz ligger den finska julbyn med sin mysiga lägereld. I den historiska byn vid ringmuren får besökarna se hur hantverkarna jobbar. I mitten av ”önskebrunnsskogen” står Oskar-Winter-brunnen, och den gyllene ringen gör att önskningar går i uppfyllelse. En av Tysklands största gågator är fylld av butiker och handlare – perfekt för en julshoppingrunda.

47 000 studenter I HANNOVER

Hannover utmärker sig genom sin mångsidiga högskole- och forskningsverksamhet, med vetenskaplig kvalitet i toppklass och ett näst intill komplett utbud av utbildningar. Med sina runt 28 000 studenter är Gottfried Wilhelm Leibniz-universitetet i Hannover den näst största högskolan i förbundslandet Niedersachsen. På den medicinska högskolan MHH (Medizinische Hochschule Hannover) sätts nya internationella måttstockar med den innovativa transplantationsmedicinen. Andra högskolor som Hochschule Hannover, Tierärztliche Hochschule eller Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover (HMTMH) erbjuder många olika kurser och program – från ekonomi, juridik och medicin till naturvetenskap och teknik liksom även humaniora.

Hannover – startbanan för startup-företag

Hannover har unika fördelar som ”start-up-city”. De etablerade storföretagen, som gett staden dess prägel som tillverkningsstad, drar nytta av innovationskulturen hos de många nystartade bolagen. Dessa hittar i sin tur attraktiva kunder, coacher och samarbetspartner i de stora bolagen och koncernerna.

Centralt ekonominav: MADE IN HANNOVER

När man väljer plats behövs fakta: Regionen Hannover hör till de ledande ekonomiska områdena i norra Tyskland. Här möts Europas viktigaste vägar och järnvägsförbindelser. Framtidsperspektiven som industristad, tjänstemetropol,

detaljhandelscentrum och handelsnav är strålande.

Välkända märken och internationella koncerner förärar det ekonomiska området ytterligare internationell glans: Bahlsen, KIND Hörgeräte, Komatsu-Hanomag,

MTU Maintenance, Rossmann, Sennheiser electronic, Solvay Deutschland och TUI har sina huvudkontor här. Bilindustrin (Volkswagen, Continental, Johnson Controls och WABCO) är särskilt viktig, precis som

försäkrings- och finansbranschen (Concordia, VGH, VHV, Talanx med varumärken som Hannover RE och Swiss Life, NORD/LB).

Utöver koncerner, medelstora bolag och flertalet småföretagare kompletteras ekonomicentrumet Hannover av en blomstrande startup-kultur.

MÄSS- OCH KONGRESSMETROPOLEN I HJÄRTAT AV EUROPA

Som mässtad av internationell rang bär Hannover på en mer än 70-årig tradition. På Hannovermässan hålls internationella

toppmässor som CEBIT, HANNOVER MESSE, IAA Nutzfahrzeuge, DOMOTEX, LIGNA, EMO och AGRITECHNICA. Även som konferens- och

kongresscentrum är Hannover en storspelare som imponerar med ett stort urval av unika platser.

Picture is available at AP Images (http://www.apimages.com)

Presskontakt:
Maike Scheunemann, |Hannover Marketing und Tourismus GmbH
Vahrenwalder Straße 7 |30165 Hannover
Tyskland
Telefon: +49 (0)511 12349026 |E-post presse@hannover-marketing.de

Copyright: Hannover Marketing und Tourismus GmbH, hannoverimpuls​​

Hannover Marketing und Tourismus GmbH

Följ Hannover Marketing und Tourismus GmbH

Abonnera på våra pressmeddelanden.