Välkommen till invigning av Sveriges första lokala energisystem

Den 18 oktober inviger vi Sveriges första lokala energisystem. I den lilla byn Simris på Österlen i Skåne kommer invånarna att få all sin el från solceller, ett vindkraftverk, ett kraftfullt batteri samt en reservgenerator som drivs med ett förnybart bränsle. Allt i byns omedelbara närhet.

Gensvaret från simrisborna har varit stort och många kommer aktivt att delta i projektet.

Läs gärna mer om projektet på http://www.eon.se/framtidenarlokal

Bland deltagarna i invigningen märks Jennie Nilsson, ordföranden i riksdagens näringsutskott, landshövding Annli Hulthén, Karl-Erik Olsson, kommunstyrelsens ordförande Simrishamns kommun och Johan Mörnstam, VD E.ON Energidistribution och naturligtvis de boende i Simris.

Media hälsas välkomna!

Tid: Onsdagen den 18 oktober klockan 11.00. Klockan 12.00 – 12.30 finns tid för intervjuer med ovanstående samt projektledare och tekniker från projektet.

Plats: ”Håkans lada”, nära solcellsparken söder om Simris, ring för vägbeskrivning.

Anmälan: Skickas till johan.aspegren@eon.se eller ring 070 655 58 75.

Välkommen!

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.