Välkommen till invigningen av företagsacceleratorn Beyond den nionde november

Den nionde november är det dags för den officiella invigningen av Beyond, en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Acceleratorn drivs av RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.

Två koncerner är i dagsläget med i acceleratorn, Inwido AB och Saint-Gobain Ecophon Group. De står i fokus under invigningen och de har också representanter på plats för att berätta om sina planer och svara på frågor.

Program:

• Beyond – konceptet och aktörerna
    Mats Dunmar, Manager, Ideon Open. Om Ideon Open, öppen innovation och samarbetet i Beyond.
  • Hur går det för WIN och hur ser framtida expansionsplaner ut?
    Maria Sätherström Lantz, VD för WIN
  • Därför är Inwido en del av Beyond
    Gabriel Grelte, Vice President R&D, Inwido AB
  • En strategisk förstärkning av södra Sveriges innovationssystem
    John Rune Nielsen, Affärsutvecklingsdirektör, RISE
  • Om RISE och hur det stärker BEYOND, samarbetet med Ideon Open
    Erik Ronne, Vice President Innovation, RISE.
  • Ideon Science Park och dess möjligheter för företag som vill förändra världen
    Mia Rolf, VD, Ideon Science Park
  • Därför är Saint-Gobain Ecophon en del av Beyond
    Carl-Magnus Svenningsson, Marketing Director, Saint-Gobain Ecophon Group
  • Behovet av innovationsinitiativ i regionen
    Stephan Müchler, VD, Sydsvenska Handelskammaren

Dörrarna till Beyond öppnas klockan 15 den 9 november. Följ skyltarna till tredje våningen på Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund. Välkommen!

För ytterligare frågor, kontakta:

På Ideon OpenMats Dunmar, Manager Ideon Open
E-post: mats.dunmar@ideonopen.com

På RISE

Erik Ronne, RISE, Vice President Innovation at RISE Research Institutes of Sweden
E-post: erik.ronne@ri.se

På Ideon Science ParkMia Rolf, VD
E-post: mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 201723.11.2017 00:00Pressmeddelande

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.