Välkommen till invigningen av företagsacceleratorn Beyond den nionde november

Den nionde november är det dags för den officiella invigningen av Beyond, en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Acceleratorn drivs av RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.

Två koncerner är i dagsläget med i acceleratorn, Inwido AB och Saint-Gobain Ecophon Group. De står i fokus under invigningen och de har också representanter på plats för att berätta om sina planer och svara på frågor.

Program:

• Beyond – konceptet och aktörerna
    Mats Dunmar, Manager, Ideon Open. Om Ideon Open, öppen innovation och samarbetet i Beyond.
  • Hur går det för WIN och hur ser framtida expansionsplaner ut?
    Maria Sätherström Lantz, VD för WIN
  • Därför är Inwido en del av Beyond
    Gabriel Grelte, Vice President R&D, Inwido AB
  • En strategisk förstärkning av södra Sveriges innovationssystem
    John Rune Nielsen, Affärsutvecklingsdirektör, RISE
  • Om RISE och hur det stärker BEYOND, samarbetet med Ideon Open
    Erik Ronne, Vice President Innovation, RISE.
  • Ideon Science Park och dess möjligheter för företag som vill förändra världen
    Mia Rolf, VD, Ideon Science Park
  • Därför är Saint-Gobain Ecophon en del av Beyond
    Carl-Magnus Svenningsson, Marketing Director, Saint-Gobain Ecophon Group
  • Behovet av innovationsinitiativ i regionen
    Stephan Müchler, VD, Sydsvenska Handelskammaren

Dörrarna till Beyond öppnas klockan 15 den 9 november. Följ skyltarna till tredje våningen på Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund. Välkommen!

För ytterligare frågor, kontakta:

På Ideon OpenMats Dunmar, Manager Ideon Open
E-post: mats.dunmar@ideonopen.com

På RISE

Erik Ronne, RISE, Vice President Innovation at RISE Research Institutes of Sweden
E-post: erik.ronne@ri.se

På Ideon Science ParkMia Rolf, VD
E-post: mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.