Välkommen till invigningen av företagsacceleratorn Beyond den nionde november

Den nionde november är det dags för den officiella invigningen av Beyond, en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Acceleratorn drivs av RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.

Två koncerner är i dagsläget med i acceleratorn, Inwido AB och Saint-Gobain Ecophon Group. De står i fokus under invigningen och de har också representanter på plats för att berätta om sina planer och svara på frågor.

Program:

• Beyond – konceptet och aktörerna
    Mats Dunmar, Manager, Ideon Open. Om Ideon Open, öppen innovation och samarbetet i Beyond.
  • Hur går det för WIN och hur ser framtida expansionsplaner ut?
    Maria Sätherström Lantz, VD för WIN
  • Därför är Inwido en del av Beyond
    Gabriel Grelte, Vice President R&D, Inwido AB
  • En strategisk förstärkning av södra Sveriges innovationssystem
    John Rune Nielsen, Affärsutvecklingsdirektör, RISE
  • Om RISE och hur det stärker BEYOND, samarbetet med Ideon Open
    Erik Ronne, Vice President Innovation, RISE.
  • Ideon Science Park och dess möjligheter för företag som vill förändra världen
    Mia Rolf, VD, Ideon Science Park
  • Därför är Saint-Gobain Ecophon en del av Beyond
    Carl-Magnus Svenningsson, Marketing Director, Saint-Gobain Ecophon Group
  • Behovet av innovationsinitiativ i regionen
    Stephan Müchler, VD, Sydsvenska Handelskammaren

Dörrarna till Beyond öppnas klockan 15 den 9 november. Följ skyltarna till tredje våningen på Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund. Välkommen!

För ytterligare frågor, kontakta:

På Ideon OpenMats Dunmar, Manager Ideon Open
E-post: mats.dunmar@ideonopen.com

På RISE

Erik Ronne, RISE, Vice President Innovation at RISE Research Institutes of Sweden
E-post: erik.ronne@ri.se

På Ideon Science ParkMia Rolf, VD
E-post: mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.