Välkommen till invigningen av företagsacceleratorn Beyond den nionde november

Den nionde november är det dags för den officiella invigningen av Beyond, en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Acceleratorn drivs av RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.

Två koncerner är i dagsläget med i acceleratorn, Inwido AB och Saint-Gobain Ecophon Group. De står i fokus under invigningen och de har också representanter på plats för att berätta om sina planer och svara på frågor.

Program:

• Beyond – konceptet och aktörerna
    Mats Dunmar, Manager, Ideon Open. Om Ideon Open, öppen innovation och samarbetet i Beyond.
  • Hur går det för WIN och hur ser framtida expansionsplaner ut?
    Maria Sätherström Lantz, VD för WIN
  • Därför är Inwido en del av Beyond
    Gabriel Grelte, Vice President R&D, Inwido AB
  • En strategisk förstärkning av södra Sveriges innovationssystem
    John Rune Nielsen, Affärsutvecklingsdirektör, RISE
  • Om RISE och hur det stärker BEYOND, samarbetet med Ideon Open
    Erik Ronne, Vice President Innovation, RISE.
  • Ideon Science Park och dess möjligheter för företag som vill förändra världen
    Mia Rolf, VD, Ideon Science Park
  • Därför är Saint-Gobain Ecophon en del av Beyond
    Carl-Magnus Svenningsson, Marketing Director, Saint-Gobain Ecophon Group
  • Behovet av innovationsinitiativ i regionen
    Stephan Müchler, VD, Sydsvenska Handelskammaren

Dörrarna till Beyond öppnas klockan 15 den 9 november. Följ skyltarna till tredje våningen på Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund. Välkommen!

För ytterligare frågor, kontakta:

På Ideon OpenMats Dunmar, Manager Ideon Open
E-post: mats.dunmar@ideonopen.com

På RISE

Erik Ronne, RISE, Vice President Innovation at RISE Research Institutes of Sweden
E-post: erik.ronne@ri.se

På Ideon Science ParkMia Rolf, VD
E-post: mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Ideon Science Park ska stärka Sveriges innovationskraft inom deep tech – med demokratiska förtecken1.12.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Innovationsmyndighet, Vinnova, har ett ökat fokus på innovationer inom deep tech. Europa behöver i större utsträckning använda deep tech i forskning och utveckling för att skapa en innovativ, motståndskraftig och konkurrenskraftig – och inte minst hållbar – industri. Ideon Science Park i Lund arbetar med att bidra till att stärka Sveriges globala position och främja Skåne som grogrund för banbrytande innovationer inom Tech och Deep Tech. Det sker genom nära samarbeten mellan entreprenörer, forskare, företag och andra innovationsaktörer i regionen, i Sverige och internationellt.

The Lund-based company, Iternio, and its product, A Better Routeplanner (ABRP), have been acquired by the American company, Rivian.22.6.2023 15:18:00 CEST | Pressmeddelande

In a groundbreaking move, the Ideon-based company Iternio, known for its trailblazing product, A Better Routeplanner (ABRP), has been acquired by the American electric vehicle manufacturer, Rivian. The journey of Iternio and its commitment to enhancing electric vehicle experiences stands testament to Sweden's flourishing startup scene and emphasizes Rivian's commitment to expanding and improving its service offerings.