Välkommen till invigningen av Sveriges första nya Kombohus

Den 14 september är det invigning av det allra första huset i den nya generationen av Allmännyttans Kombohus. Alla intresserade är välkomna till Habo.

Nya Kombohuset i Habo

Kombohuset i Habo är ett punkthus i fem våningar, med en gemensamhetslokal i bottenplanet som ska användas som mötespunkt för kommunens seniorer. Målgruppen är hyresgäster över 55 år, men det är inget renodlat trygghetsboende. Kombohuset kommer att producera egen el genom en solcellsanläggning på taket. Elen kan lagras i ett energilagringsbatteri i bottenvåningen.

– Många byggexperter kommer vara på plats i Habo, så passa på att komma och titta och ställa frågor, säger Sofia Heintz, nyproduktionsexpert på Sveriges Allmännytta.

Utöver Sveriges Allmännytta deltar kommunens tre kommunalråd tillsammans med representanter för bostads- och energibolaget och dess styrelse. Bostadsbyggaren JSB är också på plats med både ledning, projektchefer och platschef.

– Det här är ett mycket bra exempel på hur vi kan bygga prispressade bostäder med mycket bra energiprestanda, fin gestaltning och anpassning till omgivningen. Och som dessutom kan få en hyra som fler har råd att betala, säger Sofia Heintz.

Program den 14 september

Öppet hus kl 10–14

Lunch kl 12.00 Serveras i tält utanför Kombohuset

Invigningsceremoni kl 13.00

Tal av bland andra Åsa Johansson, ordförande Sveriges Allmännytta, Pether Fredholm, koncernchef JSB, Sveriges Allmännytta och Ulrika Rosander, vd Habo Bostäder

Rundvandring i huset inklusive visningslägenheter erbjuds fram till kl 14.30

Adress Brahegatan 9, Habo

För mer information se  Invigning första nya Kombohuset i Habo

Välkommen att anmäla din närvaro till sophie.hammarskjold@sverigesallmannytta.se. Ange namn, redaktion och kontaktuppgifter.

Om Allmännyttans Kombohus
Allmännyttans kombohus är flerbostadshus med syfte att pressa de höga byggpriserna – och har gjort så i över tio år. Priset pressas genom en stor gemensam upphandling för allmännyttan i hela Sverige och genom att utnyttja fördelarna med standardiserat byggande.

Genom det senaste ramavtalet kan upp till 25 000 nya bostäder byggas i en ny generation Kombohus: punkthus och lamellhus från tre olika leverantörer. Husen kan sättas ihop som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form.

Frågor om Allmännyttans Kombohus besvaras av Sofia Heintz, sofia.heintz@sverigesallmannytta.se tel 08 - 406 55 21

Kontaktperson på Habo Bostäder:
Christian Nilsen, bostadsbolagschef, christian.nilsen@habobostad.se tel 036 - 860 24 70

Kontaktpersoner på JSB Construction AB:
Johan Persson, affärsområdeschef bostad, johan.persson@jsb.se tel 0739 - 10 85 99
Sandra Löv, marknadskommunikatör, sandra.lov@jsb.se tel 0739 - 10 50 51

Nya Kombohuset i Habo
Sofia Heintz, Sveriges Allmännytta

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 945 000 hyresbostäder

Osund konkurrens - ett samhällsproblem30.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Den osunda konkurrensen på arbetsplatser har blivit ett stort samhällsproblem, i synnerhet inom fastighetsbranschen. Det handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft. Sveriges Allmännyttas medlemmar gör allt de kan för att komma tillrätta med denna brottslighet men är i behov av att utöka sin kunskap, kompetens samt utveckla sina arbetssätt för att motverka arbetslivskriminalitet.

Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tillsätter gemensam arbetsgrupp21.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I våras träffade Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta en överenskommelse om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyresutvecklingen i de årliga förhandlingarna, den så kallade trepartsöverenskommelsen. Arbetet följs nu upp med en gemensam arbetsgrupp med representanter från varje organisation som har i uppdrag att svara på frågor som kan uppstå i de lokala förhandlingarna. Gruppen ska även följa hur överenskommelsen används av hyresmarknadens lokala parter samt utvärdera och vidareutveckla arbetssätten.

Onormala prishöjningar i nära hälften av byggprojekten16.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En stor del av de allmännyttiga bostadsföretagen har redan nu ändrat sina byggplaner och kommer att bygga färre bostäder nästa år. Det visar en ny enkät som Sveriges Allmännytta gjort bland sina medlemmar. Av de 160 företag som svarat uppger 44 procent att de ändrat antalet planerade byggstarter 2023 till följd av ökade byggkostnader. Många byggprojekt drabbas nu av extraordinära kostnader.