Välkommen till invigningen av vitryggiga hackspettens voljär på Skansen 15/9 kl 11.00

Den 15 september inviger Johanna Sandahl, ordförande, Naturskyddsföreningen, och Tomas Frisk, chef för den zoologiska avdelningen på Skansen, den nya voljären med vitryggig hackspett på Skansen. Det innebär också att Skansen inleder ett unikt samarbetar med Naturskyddsföreningen.

Vitryggig hackspett. Foto: Tom Svensson, Nordens ark.

Voljären är en del i arbetet för att rädda den i Sverige utrotningshotade vitryggiga hackspetten. Precis som med berguvsprojektet, som fortfarande är aktivt , kommer fåglar som föds upp här att sättas ut i naturen.

Planen är att bygga ytterligare en anläggning så att Skansen kan ha sammanlagt två par hackspettar som kan få ungar som kan slussas ut i naturen genom Naturskyddsföreningens försorg. Flera anläggningar för detta finns på Nordens Ark och snart kommer även Järvzoo att ansluta till projektet.

Inom projekt Vitryggig hackspett pågår också ett omfattande samarbete mellan Naturskyddsföreningen och flera skogsbolag och andra markägare för att hitta strategier för att lyckas med att bevara lövskog som är en nödvändig biotop för de vitryggiga hackspettarna.

Invigningsprogram
Johanna Sandahl inleder med en presentation av projektet tillsammans med Tomas Frisk. Sedan inviger vi högtidligt med bandklippning. Efter det blir det tid för fotografering och intervjuer.

Datum: 15 september

Tid: 11.00

Lunch: 12.00

Ackreditering t o m 12 september: Christina Hamnqvist, Skansen, 0729-83 79 55, mail: christina.hamnqvist@skansen.se

För mer info: Eva-Lena Neiman, presskommunikatör Naturskyddsföreningen,
070-794 04 07, mail: eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Vitryggig hackspett. Foto: Tom Svensson, Nordens ark.