Välkommen till Jonas veranda - istället för Almedalen

Vänsterpartiet ställer inte in vår dag i Almedalen. Tvärtom. Vi satsar på ett helt eget digitalt program.
Det blir politiska samtal om sommar och klassamhälle i talkshowen ”Snack med Sjöstedt”.
Det blir musikunderhållning och förstås – det blir som vanligt ett Almedalstal av Jonas Sjöstedt, denna gång från hans egen veranda på torpet i Umeå.

Här är hela programmet för Jonas Veranda - onsdag 1 juli 2020:

10.00 Pressträff från Jonas Veranda. Jonas Sjöstedt presenterar årets Almedalsnyhet.
Sänds via Vänsterpartiets facebook-kanal

Möjlighet finns till enskilda intervjuer, via Skype och liknande.

18.00 Snack med Sjöstedt – Almedalenspecial
Sänds via Vänsterpartiets Facebook-kanal, samma länk som ovan.

Jonas Sjöstedt pratar om sommar, jämlikhet och vad arbetarrörelsen har gjort med sitt bildningsideal.

Gäster:

-Anneli Jordahl, prisbelönt arbetarförfattare, bla ”Klass är du fin nog” Låt inte den här stan plåga livet ur dig Mona och senast ”Orm med två huvuden”.

-Balsam Karam, gjorde uppmärksammad romandebut med ”Händelsehorisonten”, även bibliotekarie i Rinkeby.

-Sandro Scocco, chefsekonom på Arena Idé , tidigare bla LO-ekonom.

18.45 ca -19.00
Musik med bandet Ruby Hive och sångerskan Christina Eriksson.

Jonas Sjöstedt håller Almedalstal, från sin egen veranda i Umeå.

Maria Carlsson
pressekreterare till Jonas Sjöstedt:

Åsa Mattsson
Programansvarig

Vänsterpartiets presstjänst:

Ulla Andersson (V): Ekonomisk jämlikhet är avgörande för att få Sverige på fötter6.10.2020 09:40:00 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår i sin höstbudgetmotion en kraftig omfördelning mellan rika och fattiga för att ha råd med permanenta och väl tilltagna satsningar på den gemensamma välfärden. - Vår budget syftar till att bryta den farliga trenden med ökade klyftor som regeringen blundar för. Ojämlikhet skapar ett samhälle som inte funkar bra. Vänsterpartiet inte bara inser, utan agerar efter att ekonomisk jämlikhet är nödvändig för att få ett Sverige där vi alla kan känna tillit och hopp inför framtiden, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson. I slutet av sommaren presenterade Jämlikhetskommissionen sin rapport som visade en skrämmande utveckling i Sverige, med ökade klyftor mellan en liten men allt rikare ekonomisk elit och den övriga befolkningen. Välfärdsstatens omfördelande funktion har helt avstannat. Intrycket förstärktes när regeringen presenterade sin höstbudget, förhandlad med C och L. Medan ägare till dyra fastigheter och storbolag får ytterligare skattes

Ulla Andersson (V): Vi måste agera för att rädda kommunernas ekonomi.2.10.2020 11:55:00 CESTPressmeddelande

Många kommuner tvingas till fortsatta nedskärningar i förskolan, skolan, idrottsverksamhet och äldreomsorg de närmaste åren. Kommunpengarna i regeringens budget räcker långtifrån. - Nu får det vara slut på nedskärningarnas tidevarv. Det eviga jagandet efter pengar har redan fått allvarliga konsekvenser i verksamheterna. Vill vi upprätthålla en värdig äldrevård för mormor och ha bra skolor och meningsfull fritid för våra barn och barnbarn så måste vi hjälpa kommunerna ekonomiskt på fötter, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson. I Vänsterpartiets kommande budgetmotion föreslås betydande resursökningar till kommunsektorn, med extra tillskott för de mindre kommunerna på landsbygden som drabbats av vikande skatteunderlag när unga i arbetsför ålder flyttar till städerna samtidigt som vårdkrävande äldre och skolbarn blir fler. - Mycket av statens ansvar för ett demokratiskt, tryggt och jämlikt samhälle har lagts på kommunerna, men många kommuner hade stora probl