Välkommen till Majblommans officiella premiär i Luleå!

Välkommen till Majblommans officiella premiär i Luleå!

På scen: Tobbe Trollkarl och Kamferdrops

Snart sänds Majblommans ambulerande premiärshow med världens bästa Tobbe Trollkarl och spektakulära akten Kamferdrops på scen. I år spelas showen in i Luleå, onsdag 11 april kl 12.30, för att sändas ett dygn senare via www.majblomman.se som start på Majblommans officiella insamling.

Massor av barn som ska sälja majblommor i Luleå kommer att finnas i publiken. Två av dem får chansen att sälja majblommor till artisterna. Barnen går på Hertsöskolan.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve kommer att vara på plats:

-        Det ska bli så kul att dra igång insamlingen i Luleå! Det är tack vare alla barn som säljer majblommor över hela Sverige som vi kan göra skillnad för barn i utsatt ekonomi. Vi firar säljstarten tillsammans med barnen i Luleå och hoppas att barn över hela landet vill kolla in vår show.

Pressbilder publiceras i Majblommans nyhetsrum Via TT under kvällen 11 april för publicering tidigast 12 april.

Din redaktion är välkommen att bevaka evenemanget som äger rum i lokal Ljusgården på Luleå Tekniska Universitet i Luleå. Adress: Universitetsvägen, entré C11

För mer information, välkommen att kontakta

Tove Lindahl Greve – generalsekreterare: 070-206 87 38

Liv Landell Major – pressekreterare: 070-874 27 13

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är en av Sveriges största barnrättsorganisationer med över 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst i kommunen. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn.

12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen27.6.2018 10:31Pressmeddelande

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt. 2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen. - Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille. Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor: - Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse! Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan o

Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman    20.4.2018 13:23Pressmeddelande

Guldsmed Alexander Levin donerar unik ring till Majblomman Sedan en vecka tillbaka pågår en auktion på Majblommans facebooksida. Vår lokalförening i Motala auktionerar ut en handtillverkad majblommering i 18 K guld och mörkoxiderat silver, med en odlad pärla. Ringen är en tolkning av årets majblomma, och skapad i ett enda exemplar av guldsmed Alexander Levin som skänker den till Majblomman. Utropspriset är 3000 kr och ringen har storlek 57. Auktionen pågår på Majblommans Riksförbunds facebooksida till fredag 29 april kl 12.00 då den stängs. Högsta bud vinner den vackra ringen och pengarna går oavkortat till Majblomman som stödjer barn i ekonomisk utsatthet. Det är barnen som kommer att ha allra störst glädje av auktionen. Majblomman bekräftar alla bud skriftligen. Bud är bindande. Alexander Levin är guldsmed med 25 års erfarenhet. Han är tredje generationens guldsmed och äger butiken Levins Guld o Silver som etablerades 1937 i Motala. I år är Sveriges mest kända vårblomma inspirerad av