Välkommen till nya jobbet som justitieminister!

Vi får gratulera till det nya jobbet som justitieminister Gunnar Strömmer. Sveriges kanske viktigaste ministerpost under denna mandatperiod, för att kunna vända den nedåtgående spiralen av ökande brottslighet, både när det gäller gängbrottsligheten men också brott i butik. Vi hoppas såklart på en politisk omstart och att du och dina nya kollegor i regeringen kan fatta de beslut som krävs. Här kommer några förslag från Livsmedelshandlarna på förslag som ni kan börja med direkt.
  • Se över Polismyndighetens styrning av verksamheten. Polisens oförmåga att ta emot och utreda brott i butik är väldokumenterad. Innan ni rekryterar fler poliser, så behöver ni styra upp polisens arbete så att anmälningar leder till en korrekt förundersökning och sedan till domstol. Vi behöver också höja Polisyrkets status. Det görs genom högre löner, mer inflytande över sitt arbete och en tydlig kravställan redan under utbildningen. Då får vi de poliser vi behöver.
  • Låt civilanställda få rätt att hålla förhör. Genom att ändra i rättegångsbalken och förundersökningskungörelsen kan civilanställda inom Polisen också hålla förhör. Detta behövs för att Polismyndighetens samtliga medarbetare ska ha de förutsättningar som krävs för att kunna arbeta både effektivt och rättssäkert i myndighetens utredningsverksamhet.
  • Renodla Polismyndighetens uppdrag. Undersök vilka områden som kan skötas bättre av andra myndigheter och företag. Detta behövs för att Polismyndigheten ska kunna fokusera bättre på sin kärnverksamhet, där utredningsverksamheten utgör en del, kopplad till myndighetens uppdrag och mål.
  • Ökad samverkan mellan Polis, skola och socialtjänst. Låt brott i butik bli en tidig varningssignal på att en person är på väg att hamna i en kriminell miljö. Låt Polis, skola och socialtjänst gör en gemensam analys om respektive ungdoms brottsbenägenhet och risk för återfall genom ett helhetsperspektiv. Undvik dagens stuprörstänk mellan myndigheterna genom att göra en djupare analys av familjesituation för barn och ungdomar under 18 år när det finns risk för grövre brottslighet. Viktigt att det tidigt blir en konsekvens av dessa brott för att undvika framtida grövre brottslighet.
  • Ge Brottsförebyggande rådet i uppdrag att kartlägga brott i butik. För att kunna följa upp vad som kan leda till allvarlig brottslighet är det viktigt att ha relevanta nyckeltal för utvecklingen av brott i butik. Det fungerar som en tidig indikation. Brottsförebyggande rådet bör därför få i uppdrag att kartlägga brott i butik och därefter ge Polismyndigheten i uppdrag att årligen presentera en uppföljning av detta för dig i regeringen.

Det finns mera, men dessa punkter vore en bra start för den nya regering som enkelt vill kick starta sitt arbete med att skörda lågt hängande frukter.

Pär Bygdeson, vd Livsmedelshandlarna
Mårten Tenne, ordförande Livsmedelshandlarna, Ica Maxi, Nyköping
Samir Cherif, v ordförande Livsmedelshandlarna, Hemköp Linnégatan, Göteborg
Monica Bloom, Ica Supermarket Södra Station, Stockholm