Välkommen till Nya Motor!

Nu är det premiär för nya tidningen Motor som i år har fått ny form och ett uppdaterat innehåll. Tidningen kommer i högre grad än tidigare rikta sig till hela familjen utan att för den skull tappa något av det innehåll som lockar våra nuvarande läsare.

I tidningen lägger vi nu större vikt på innehåll riktat till kvinnor och unga bilister/läsare. Vi satsar på att lägga en familjeaspekt på biltesterna – får man rum med barnvagnen, hur lätt är det att fästa den lånade bilbarnstolen – vi låter familjen vara i fokus i resereportagen – hur roar man barnen i baksätet när det är dags för sommarens bilsemester, hur packar man bilen bäst – och vi kostar oss på att testa elcyklar, vägmat och utse årets bästa elbilar!

Nytt 2018 är också att tidningen nu även erbjuds läsarna i digital version från Motormännens hemsida. Alla nummer av tidningen bli också tillgängliga i ett sökbart arkiv. Sommarens nummer blir en digital utgåva som publiceras på vår webb och som vi marknadsför på olika sätt för att nå våra nya prioriterade målgrupper. Medlemmarna får även möjlighet att skänka bort sommarnumret till goda vänner. Sommarnumret har fokus på semester, bilresor, mat- och upplevelseguider, med barnen på resa, shoppingresor med bil, naturupplevelser med bil etc.

Tidningen Motor ingår i medlemskapet i Motormännen. Den utkommer med åtta nummer per år. Tidningen Motor produceras från 2018 av företaget Content Innovation. Ny chefredaktör är Erik Trulsson, som tidigare arbetat som testredaktör vid TT och som redaktör vid Auto Motor & Sport.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.