Välkommen till pressträff i samband med Regionstyrelsens sammanträde

Den 6 februari sammanträder Regionstyrelsen i Region Skåne. Vänsterpartiet Skåne bjuder in till pressträff.

Vänsterpartiets regionråd Sara Svensson kommenterar aktuella ärenden på dagordningen, så som frågan om vårdval för Barn- och ungdomspsykiatrin samt förslaget om koldioxidbudget för Region Skåne.

Tid: Torsdagen den 6 februari klockan 13.45
Plats: Rådhus Skåne, Kristianstad, ingång från Stora torg, rum 106.

Ärenden på dagordningen inför regionstyrelsen finner ni i sin helhet här.

Anmälan görs i receptionen.

För mer information, se kontakter nedan.

Nej till förslag om säkerställd jämlik tillgång till vårdcentraler12.2.2020 15:25:58 CETPressmeddelande

Flertalet undersökningar har visat på risker med etableringsfrihet privata vårdcentraler. En av de tydligaste är att etablering främst sker i välmående områden. Det kan drabba områden i Skåne med sämre förutsättningar och högre risk för ohälsa. Vänsterpartiet la därför ett förslag om att kartlägga behoven av offentliga vårdcentraler – men får nej av Primärvårdsnämnden.