Välkommen till pressträff i Staffanstorp om uppmaning till lagtrots

Förhandlingen mellan Akademikerförbundet SSR och Staffanstorps kommun handlar om konsekvenserna av kommunstyrelsens beslut den 23 mars för chefer och tjänstemän i kommunen. Beslutet innebar att kommunen stoppade mottagandet av kvotflyktingar. Kommuner är skyldiga enligt lag att ta emot anvisade kvotflyktingar. Kommunstyrelsens beslut kan tolkas som att man uppmanar de anställda till lagtrots, och i varje fall att tjänstemän ställts inför dilemmat att behöva välja mellan att följa arbetsgivarens beslut eller gällande lagstiftning.

Mikael Smeds, chefsjurist Akademikerförbundet SSR

Press, radio och tv är välkomna till pressträff

Datum: fredag 17 juni
Tid: klockan 11:30 (efter förhandlingen)
Plats: Staffanstorps Gästis (invid receptionen), Stationsvägen 2, 245 32 Staffanstorp.

Medverkande: Mikael Smeds, chefsjurist Akademikerförbundet SSR, Monica Engström, socialrättsjurist Akademikerförbundet SSR, Mea Strömberg, ombudsman Akademikerförbundet SSR distrikt Skåne.

Kaffe, te och smörgås serveras.

Välkommen!

Mikael Smeds, chefsjurist Akademikerförbundet SSR

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Våra 76 000 medlemmar strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens. Ett etiskt förhållningssätt är utmärkande för vårt arbete och våra relationer.

Press, radio och tv är idag välkomna till Akademikerförbundet SSR:s debatt på Järvaveckan kl 12 i Tält 12.6.2022 07:30:41 CEST | Pressmeddelande

Alla vill stoppa rekryteringen till gängen. Varför händer så lite? Alla är överens. Gängkriminaliteten måste brytas. Partierna tävlar om satsningar på fler poliser och hårdare tag. När det handlar om att bryta rekryteringen till gängen stannar det ofta vid tomma ord. Varför? Akademikerförbundet SSR vill se 10 000 fler som arbetar förebyggande. Vi bjuder in till debatt på Järvaveckan.