Välkommen till pressträff med Vänsterpartiet i samband med regionstyrelsens sammanträde

25 april sammanträder regionstyrelsen i Region Skåne. Vänsterpartiet Skåne bjuder in till pressträff.

Vänsterpartiets regionråd Sara Svensson kommenterar aktuella ärenden på dagordningen.

Tid: Torsdagen den 25 april klockan 14.30.
Plats: Rådhus Skåne, Kristianstad, ingång från Stora torg, rum 111.

Ärenden på dagordningen inför regionstyrelsen finner ni i sin helhet här.

Anmälan görs i receptionen.

För mer information, se kontakter nedan.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.

Alliansförslag om remisstvång speglar brister i det egna systemet9.5.2019 15:09:57 CESTPressmeddelande

Kostnaderna i den skånska sjukvården ligger redan efter första halvan av budgetåret långt över planerad nivå. En anledning är de privata vårdval som Alliansen infört och fortsätter att avsätta allt större del av sjukvårdsbudgeten åt – trots att kostnaderna skenar och personalen i den offentliga vården flyr en ohållbar arbetssituation. Vänsterpartiet menar att beräkningsmodellen i sig varit för smal, och vann idag gehör för sitt yrkande om att se över totalkostnaderna.

Försvara strejkrätten!30.4.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska modellen med starka kollektivavtal och strejkrätt har varit en framgångsrik modell för trygga anställningar och schyssta arbetsvillkor. Arbetarrörelsen har kämpat hårt genom fackföreningarna för att uppnå och behålla sina rättigheter, men nu hotas de av ett regeringsinitiativ tagit av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. 2/5 – en dag efter Arbetarrörelsens internationella högtidsdag 1:a maj – kan en ny lag gå igenom Riksdagen där arbetsgivarnas makt ökar på bekostnad av arbetstagarnas. Det yttersta försvarsverktyget tas ifrån arbetstagarna: strejkrätten är hotad.

Alliansen beslutar om hårt åtgärdspaket – Vänsterpartiet vill satsa på personalen25.4.2019 14:49:43 CESTNyheter

Region Skånes kvartalsrapport ger en prognos på -605 miljoner kronors avvikelse för helår 2019. Det är främst hälso- och sjukvården som kostar mer än vad som tilldelats i årsbudgeten. Vårdvalen kostar liksom tidigare år mer än beräknat, men även kostnaderna för bemanningspersonal går upp. Idag togs frågan upp på mötet med regionstyrelsen, och Vänsterpartiet är oroliga för att verksamheterna nu tvingas spara än hårdare och att detta kan komma att drabba personalen och patienterna.