Välkommen till pressträff med Vänsterpartiet i samband med regionstyrelsens sammanträde

Den 15:e oktober sammanträder regionstyrelsen i Region Skåne. Vänsterpartiet bjuder in till pressträff.

Vänsterpartiets regionråd Sara Svensson kommenterar aktuella ärenden på dagordningen samt presenterar Vänsterpartiets budgetmotion.

Tid: Torsdagen den 15:e oktober klockan 13.45.
Plats: Rådhus Skåne, Kristianstad, ingång från Stora torg, rum 106.

Ärenden på dagordningen inför regionstyrelsen finner ni i sin helhet här.

Anmälan görs i receptionen.

För mer information eller möjlighet till digitalt möte/telefonmöte, se kontakter nedan.

V kräver svar om kollektivtrafiken – varför väljer man att lägga ansvaret på individen och skära ner i trafik och service?6.10.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

Skånetrafiken och Alliansledningen har under de senaste veckorna fått svidande kritik för att man mitt under brinnande pandemi drar in turer i kollektivtrafiken. I mindre tätbebyggda områden har morgon och kvällsbussar försvunnit medan stadsbussarna varit överfulla i rusningstid och det rekommenderade avståndet till andra passagerare är och har varit omöjligt att hålla. Samtidigt pressmeddelas det om stängningar av kundcentra för att de har färre kunder under Coronaåret. Har man övervägt effekterna innan man genomfört besluten? undrar Vänsterpartiet.

Fel att straffa för vård man inte efterfrågat1.10.2020 13:41:31 CESTPressmeddelande

De nationella screeningsprogrammen som finns även i Skåne är en viktig del för tidig upptäckt av sjukdom. För medverkan i program får målgruppen, t.ex. kvinnor i fallet med cellprovstagning, får man en automatisk kallelse till provtagning utan att själv ha kontaktat vården. Nu inför Alliansstyret en straffavgift på 300 kronor till den som inte dyker upp på besöket – ett besök man själv inte bokat.

Tondöv upphandling inom psykiatrin slår hårt mot patienterna1.10.2020 09:44:03 CESTPressmeddelande

Det är andra gången ärendet uppe i Hälso- och sjukvårdsnämnden – Alliansförslaget att lägga ut utredningar och behandling inom neuropsykiatrin på entreprenad. Första gången fick det dras tillbaka då det bestreds av företrädare från två fackförbund och anställda inom verksamheten. Underlagen var inaktuella och förslaget ogillades i sin helhet, men på dagens möte med nämnden är det dags igen.