Välkommen till pressträff med Vänsterpartiet inför regionstyrelsens sammanträde i Region Skåne

19 november sammanträder regionstyrelsen i Region Skåne. Vänsterpartiet Skåne bjuder in till pressträff.

Sammanträdet behandlar bland annat skattesatsen för 2019, förslag till den politiska organisationen för kommande mandatperiod samt Vänsterpartiets motion om att sluta använda allmän visstid. Vänsterpartiet kommer kommentera och presentera vår syn på bland annat dessa ärenden. Välkommen på pressträff med Vänsterpartiets regionråd Sara Svensson.

Tid: tisdagen den 13 november klockan 14.30.

Plats: Rådhus Skåne, Kristianstad, ingång från Stora torg, rum 107.

Ärenden på dagordningen inför regionstyrelsen finner ni i sin helhet här.

Anmälan görs i receptionen.

För mer information, se kontakter nedan.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Inför internationella kvinnodagen: utöka skånska kvinnors möjlighet att göra cellprovsundersökning6.3.2019 14:00:00 CETNyheter

Förebyggande cellprovtagning har visat sig vara en mycket framgångsrik metod som hjälpt till att upptäcka och förebygga cellförändringar och lett till en drygt halverad förekomst av livmoderhalscancer. Dock tar en av fem kvinnor inte det cellprovstest som finns. Nu vill Vänsterpartiet återinföra ambulerande cellprovtagning i Skåne för att nå dessa grupper.

Trots larm från facken drivs förändringar igenom på Pågatågen – regionledningen måste ta sitt ansvar23.2.2019 15:38:55 CETNyheter

I höstas tog en annan del av Arriva-koncernen över driften av Pågatåg i Skåne. Förändringen innebar försämringar för personalen och förändrade säkerhetsrutiner, som påverkar alla skånska resenärer. Fackföreningen SEKO stämmer nu Arriva för att skydda sina medlemmar mot lönedumpning och orimlig arbetsbelastning, men vad kommer regionen göra för att skydda skåningarnas säkerhet som resenärer och anställda? Vänsterpartiet i Skåne lämnar in en interpellation med frågor till Kollektivtrafiknämndens ordförande, Carina Zachau (M).