Välkommen utredning om att höja kvaliteten inom Komvux

Det finns flera positiva förslag i den så kallade KLIVA-utredningen om Komvux för elever med svenska som andra språk, anser Hermods. Nu finns goda möjligheter att höja kvaliteten på utbildningarna för elevernas bästa.

Förra veckan tog regeringen emot utredningen Samverkande krafter – för stärkt kvalitet och likvärdighet inom Komvux för elever med svenska som andraspråk, SOU 2020:66. Utredare Karin Sandwall har bland annat haft i uppgift att utreda behovet av förändringar när det gäller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (sfi) och sfi i kombination med annan utbildning. Det här är en utredning som Hermods välkomnar.

- Vi tycker att detta är bra förslag som utredaren lägger fram. Kan detta bli verklighet kommer kvaliteten på utbildningarna att höjas. Utredaren föreslår bland annat att Skolverket tillsammans med Upphandlingsmyndigheten får i uppdrag att ta fram stödmaterial till kommuner kring upphandling av vuxenutbildning. Det tycker vi är ett bra förslag som kommer att öka likvärdigheten, säger Johan Sjögren, Verksamhetschef Hermods Komvux.

Utredningen förslår också att behörighetskraven ska öka för lärare inom sfi, att ett så kallat kommunalt språkansvar ska stödja kommunerna och skärpa befintliga krav på kommunernas arbete med att söka upp, motivera och stödja personer att påbörja och slutföra hela sin sfi-utbildningen. Utöver detta föreslås skolinspektionen att granska verksamheter på anordnarnivå samt kvalitetsarbete inom sfi.

- Vi ser fram emot fortsatt samarbete mellan oss, Skolverket och kommunerna för att sfi-utbildningen ska bli bättre för alla parter, med fokus på eleverna. Det är bra att Skolverket ser hur viktig entreprenaden inom vuxenutbildningen är och att vi kan samarbeta för elevernas bästa, säger Johan Sjögren.

Här finns mer information om regeringens utredning

Johan Sjögren

Verksamhetschef Hermods Komvux