Välkommen utvidgning av korttidsarbetet

Regeringen och samarbetspartierna har idag meddelat att stödet för korttidsarbete kommer att öka. Almega har vid ett flertal tillfällen påpekat att den nuvarande möjligheten att permittera anställda med maximalt 60 procent av arbetstiden är välkommet, men inte tillräckligt.

- Almega har redan från början påpekat att permitteringsstödet var otillräckligt i en kris så djup som denna. Det är glädjande att regeringen har lyssnat på Sveriges tjänsteföretag och nu utökar systemet, säger Almegas vd Thomas Erséus

- En ökning till 80 procent är en viktig pusselbit för att rädda jobb och företag. Men även de andra stöden måste snabbt komma på plats om företagen ska överleva. Dessutom måste arbetsgivaravgifterna sänkas ytterligare, avslutar Thomas Erséus, vd på Almega.

”Öka antalet arbetssökande i Stöd och matchning”26.5.2020 11:07:59 CESTPressmeddelande

Riksrevisionens granskning av Arbetsförmedlingens matchningstjänst Stöd och matchning (STOM) visar att det är ett är ett mycket väl fungerande valfrihetssystem. De fristående leverantörernas resultat presenteras i form av en rating som ligger till grund för de arbetssökandes val, vilket styr mot kvalitet och resultat. Ratingmodellen är ett träffsäkert instrument, de leverantörer som får flest stjärnor i ratingen får ut 30 procentenheter fler arbetslösa i jobb eller till studier än de leverantörer som bara får en stjärna.