Välkommen utvidgning av korttidsarbetet

Regeringen och samarbetspartierna har idag meddelat att stödet för korttidsarbete kommer att öka. Almega har vid ett flertal tillfällen påpekat att den nuvarande möjligheten att permittera anställda med maximalt 60 procent av arbetstiden är välkommet, men inte tillräckligt.

- Almega har redan från början påpekat att permitteringsstödet var otillräckligt i en kris så djup som denna. Det är glädjande att regeringen har lyssnat på Sveriges tjänsteföretag och nu utökar systemet, säger Almegas vd Thomas Erséus

- En ökning till 80 procent är en viktig pusselbit för att rädda jobb och företag. Men även de andra stöden måste snabbt komma på plats om företagen ska överleva. Dessutom måste arbetsgivaravgifterna sänkas ytterligare, avslutar Thomas Erséus, vd på Almega.

Förläng sänkningen av företagens sjuklönekostnader29.7.2020 08:38:54 CESTPressmeddelande

De ekonomiska konsekvenserna av Corona-pandemin kan inte jämföras med förlusterna av människoliv, men de har skapat stora problem för företag i Sverige. Regeringen och samarbetspartierna har lyssnat på företagens förslag och viktiga åtgärder har genomförts. Men när antalet sjukskrivna återigen ökar är det viktigt att staten fortsätter att ta ett huvudansvar för företagens sjuklönekostnader, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.