Välkommen våren! temahelger om trädgård och vårsysslor på Skansen

Våren kommer till Skansens trädgårdar och miljöer med allehanda vårsysslor - städning, fagning, lagning och upprustning. Först ut är helgen 21–22 april, nästa Välkommen våren! infaller 28 - 29 april, Valborg och 1 maj, helgen 5–6 maj samt Kristi Himmelfärdsdagen 10 maj med 12–13 maj.

Kolonisterna ha kaffepaus. Foto: Marie Andersson

Välkommen våren! 21–22 april

Våren har kommit till kolonilotterna
Stugorna vädras, spadarna sätts i jorden och kolonisterna är fullt sysselsatta med vårens trädgårdsarbete.

Vårsysslor hos Back-Mats
Stugan vaknar till liv efter den långa vintern. Vi vädrar ut och sopar rent, och om naturen tillåter det slöjdar vi till en sälgpipa. Aktivitet för små och stora i Back Mats stuga vid Moragården.

Vårstädning
I Statarlängan pågår vårstädningen för fullt med såpa och skurborste, vädring av trasmattor mm.

Vårskötsel av ängen
Ängen vid Oktorpsgården fagas vilket innebär att den blir räfsad, rensad och det eldas på stubbskottsängen.

Att bygga flätgärdesgård
Skansens trädgårdsscenografer visar hur det går till vid Oktorpsgården.

Pilflätning
Vid Oktorpsgården pågår pilflätning. Hantverkare visar hur det går till att fläta korgar och annat till trädgården och det finns möjlighet att prova på.

Fårklippning 21 april
Se hur det går till när Gutebaggen klipps för hand vid Skånegården kl 12.30–13.30.

Möt vårens vilda växter
En vandring på Skansen tillsammans med trädgårdsmästare Marianne Lindeskog. Samlingsplats: Glashuset intill Ölandskvarnarna kl 13.30.

Vitryggig hackspett
Djurvårdare berättar om denna akut utrotningshotade art och hur Skansen arbetar för att bevara den kl 12–15.

Björnprat
Djurvårdare berättar om björnen vid Björnboden kl 12–16.

Pigga vildsvinskultingar
Träffa Skansens djurvårdare som visar och berättar om vildsvin kl 15:15–16 vid Vildsvinshägnet.

Upptäck Naturstigen!
En interaktiv stig som ger kunskap om djur, natur och biologisk mångfald. Mellan Skånegården och Väla skola.

Med reservation för ändringar.

Kolonisterna ha kaffepaus. Foto: Marie Andersson
Leicesterfår, tacka med lamm. Foto: Linda Törngren.
Koloniträdgård. Foto: Maria Johansson

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.