Välkommet besked - Regeringen vill tillåta längre lastbilar på vägarna

Nu har Regeringen hörsammat Transportföretagens krav på att göra det möjligt för längre lastbilar att köra på svenska vägar. Nu kommer en anmälan om detta till EU-kommissionen, vilket krävs för ett svenskt regeringsbeslut. Detta välkomnas av Transportföretagen.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen

- Det är ett mycket efterlängtat beslut att regeringen nu kunnat sätta fokus på de åtgärder som verkligen gör skillnad för miljön. En av de billigaste men kanske viktigaste besluten att fatta är möjligheten att transportera med längre lastbilar upp till 34,5 meter. Med längre lastbilar förbättrar vi produktiviteten, trafiksäkerheten och miljön, i ett svep. Det krävs färre lastbilar för att transportera samma mängd gods, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Enligt regeringens förslag ska det vara tillåtet med lastbilar så långa som 34,5 meter på vissa utpekade vägar, jämfört med nuvarande maxlängd på 25,25 meter. Lastbilarna ska få köras i högst 80 km/h på de utsedda vägarna. Ett nytt vägmärke ska också införas.
Åtgärden att tillåta längre lastbilar kan enligt Trafikverkets beräkningar minska koldioxidutsläppen från tunga fordon med 4–6 procent.

- Sverige har tillsammans med Finland förmodligen världens mest effektiva åkerinäringar, detta mycket tack vare modulsystemet som möjliggör transporter med 25,25 meter långa lastbilar med en totalvikt på 64 ton (74 ton på vissa utpekade vägar, BK4). Det gör att varje lastbil kan transportera mera. Med längre lastbilar skulle vi ta ytterligare ett steg för att effektivisera, till gagn för klimatet, produktiviteten och trafiksäkerheten. Om förslaget kan införas på tillräckligt många vägar kan det definitivt stärka industrins konkurrenskraft och minskar transporternas klimatpåverkan. Nu hoppas vi att detta förslag kan leda till verkliga förändringar, säger Tina Thorsell.

Regeringen kommer nu att anmäla förslaget till EU-kommissionen. Därefter kan regeringen fatta beslut om de aviserade förordningsändringarna.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.