Välkommet besked från regeringen i LAS-frågan

Sveriges Ingenjörer ser positivt på regeringens besked om att gå vidare med parternas överenskommelse. LAS-utredningen har varit och är oacceptabel som grund för ny lagstiftning. Detta vägval möjliggör balanserade och hållbara lösningar för både individen och arbetsmarknaden i stort.

– Det är glädjande med regeringens besked om att man kommer att arbeta vidare utifrån den överenskommelse som PTK och Svenskt Näringsliv sagt ja till. Det är viktigt att de långsiktiga spelreglerna på arbetsmarknaden levereras av parterna, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer

–  Från Sveriges Ingenjörers sida har vi varit tydliga med att LAS-utredningen inte är acceptabel som grund för ny lagstiftning. Den framförhandlade överenskommelsen är en balanserad partslösning som kan ge en hållbar helhet för både individ och arbetsmarknad. Vi ser fram emot att bidra i det fortsätta arbetet med att få plats en så bra lösning för anställningstryggheten på svensk arbetsmarknad som möjligt, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer har som största akademikerförbund i PTK deltagit i förhandlingarna där även Svenskt Näringsliv och LO medverkade.

Fakta om trygghetsöverenskommelsen

Kompetensstödet innebär ekonomisk ersättning för både korta och längre utbildningar, rådgivning, studievägledning och validering av kompetens.
- Kortvarigt studiestöd för den som vill studera upp till en vecka.
- Kompletterande studiestöd för studier motsvarar 2 terminer.

Kompetensstödet ges till personer som är etablerade på arbetsmarknaden/har arbetat i minst 8 år. Även den som är visstidsanställd eller drabbats av sjukdom omfattas av stödet. Anställda på företag utan kollektivavtal får rätt till ett visst stöd.

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se