Välkommet besked från Skatterättsnämnden: Ingen moms på IMD

El, gas eller vatten som inte ingår i hyran och debiteras efter förbrukning ska även fortsättningsvis vara momsfritt anser Skatterättsnämnden. – Det här är ett mycket välkommet beslut som visar att det inte går att bryta ut förbrukningen från hyran och momsbelägga den del av hyran som Skatteverket vill göra, säger Ulla Werkell, skattejurist på Fastighetsägarna.

Det är Fastighetsägarna som tillsammans med SABO, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och HSB ligger bakom ansökan till Skatterättsnämnden om att utreda om individuell mätning och debitering (IMD) av el och vatten ska vara momsfritt eller momspliktigt. Detta efter att Skatteverket i ett ställningstagande 2018 ansåg att hyresvärdar ska lägga moms på el-, gas- eller vattenförbrukning om förbrukningen inte ingår i hyran och debiteras separat.

– Hyreslagstiftningen säger att även om el, gas och vatten debiteras efter förbrukning är det en del av hyran. Det går därför inte att bryta ut förbrukningen från hyran och momsbelägga den del av hyran, säger Ulla Werkell, och får nu alltså medhåll av Skatterättsnämnden.

Skatterättsnämnden anser att el och vatten är en nödvändighet för att kunna använda lägenheten som bostad och ska betraktas som en helhet, även om individuell mätning och debitering av vatten och el görs. Därför ska IMD även fortsättningsvis vara undantagna från moms anser Skatterättsnämnden.

– Det är glädjande att se att Skatterättsnämnden instämmer i vår bedömning av gällande rätt, säger Ulla Werkell.

Det är i dagsläget oklart om Skatteverket väljer att överklaga Skatterättsnämndens beslut.

– Beslutet är en stor lättnad för de hyresvärdar som debiterar el och vatten efter faktisk förbrukning. Om beslutet står sig innebär det att varken hyresgästerna eller hyresvärdar behöver oroa sig för att de ska betala moms för el och vatten, säger Ulla Werkell.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.