Välkommet besked om satsning på veterinär- och djursjukskötarutbildningarna

Under fredagen gav näringsminister Ibrahim Baylan besked om att man ökar anslagen till SLU för att kunna utöka utbildningarna till veterinär och djursjukskötare. Svensk Djursjukvård är mycket positiva till att regeringen nu har lyssnat på branschen och ser det här som ett av de viktigaste stegen för att få bukt med bristen på legitimerad personal.

Johan Wiklund och Emma Terander. Foto: Terese Brandwold/Erik Thor

– I dag känns det som att vi har vunnit en viktig delseger. Att regeringen nu lyssnat på branschen tyder på att man äntligen på allvar tagit till sig det vi har skrikit oss hesa om i flera år. Självklart löser inte det här den akuta bristen på legitimerad personal inom djursjukvården, men den enda hållbara lösningen på lång sikt är att utbilda fler, säger Johan Wiklund, ordförande Svensk Djursjukvård.

Vid en pressträff om budgetnyheter meddelade Baylan att anslagen till veterinärutbildningen på SLU utökas. Totalt handlar det om ökade medel till SLU där tillskottet årligen trappas upp från 37,5 miljoner kronor 2022 till 71 miljoner kronor 2027. Från 2027 förstärks budgeten alltså årligen med 71 miljoner kronor jämfört med dagens nivå. Det innebär att programmen kommer att kunna utökas succesivt de kommande fem åren. Finansieringen ligger nära den nivå som SLU tidigare angett behövs för 60 nya platser på veterinärprogrammet.

I dag utbildas 61 procent av Sveriges veterinärer i ett annat land. Med den här investeringen tar Sverige ett större ansvar för vår egen kompetensförsörjning och vår egen djurvälfärd.

– Visst är det kostsamma utbildningar, men det finns inga risker i att utöka programmen. Söktrycket är hårt, jobben är många och djurskyddet säkras. Det här är definitionen av väl spenderade pengar. Hur pengarna ska fördelas mellan utbildningarna framgick inte under presskonferensen, men det är en dialog vi gärna deltar i, säger Emma Terander, branschansvarig Svensk Djursjukvård.

Den här sommaren har varit tuff på många håll i landet men bara för att sommaren är över har inte branschens problem försvunnit. Det finns ingen magisk formel som gör att bristen försvinner från en dag till en annan. Utbildningarna är grundstenen i lösningen på sikt, men det behövs även lösningar här och nu. Tre snabba lösningar som gör skillnad på kort sikt är:

• Tillåta engelska som journalföringsspråk. Detta skulle underlätta rekryteringen av utländska veterinärer till Sverige.
  • Att Jordbruksverket har en pragmatisk inställning vid legitimeringen av veterinärer utbildade i andra länder.
  • Ersätt undantagsreglerna från behandlingsförbudet för djurvårdare med en permanent reglering.

Johan Wiklund och Emma Terander. Foto: Terese Brandwold/Erik Thor
Emma Terander, foto Erik Thor
Foto: Terese Brandwold

Gröna arbetsgivare starkt kritiska till regeringens arbetsmarknadsprövning28.4.2022 13:33:00 CEST | Pressmeddelande

Integrations- och migrationsminister Anders Ygeman har meddelat att regeringen ska utreda ett återinförande av arbetsmarknadsprövning vid anställning av arbetskraftsinvandrare. Gröna arbetsgivare ser detta protektionistiska tänk som djupt olyckligt eftersom en myndighetsbaserad arbetsmarknadsprövning riskerar slår mot yrken med lägre utbildningskrav, i branscher som har svårt att rekrytera svensk arbetskraft.

Fler nya djurägare under pandemin ökar belastningen på djursjukvården12.4.2022 14:05:17 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin sköt djurägandet i höjden. För andra året i rad ökade antalet nyregistrerade hundar i Jordbruksverkets register. Vi har inte haft så många nyregistrerade hundar i Sverige på 50 år. Det skapar nya påfrestningar på en redan kraftigt ansträngd bransch. Effekterna kommer att märkas under många år. Bland Svensk Djursjukvårds medlemsföretag upplever nära hälften ökat tryck, samtidigt som de anser att fler utbildningsplatser fortsatt är branschens viktigaste fråga, vilket framgår av den senaste branschrapporten.

En femtedel av anställda i djursjukvården utsatta för hot av djurägare det senaste året26.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

19 procent av de som jobbar inom djursjukvården har det senaste året utsatts för våld eller hot om våld från djurägare vid minst ett tillfälle. De här siffrorna baseras på en undersökning som Svensk Djursjukvård gjort bland de anställda på sina medlemsföretag. Som jämförelse anger 10,5 procent av svenska arbetsmarknaden som helhet upplevelser av hot om våld*1.