Välkommet beslut om mellanlagring av kärnavfall

Beslutet om att mellanlagret i Oskarshamn ska kunna ta emot mer utbränt kärnbränsle och radioaktivt avfall välkomnas av Naturskyddsföreningen och Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning (MKG). Nu kan den fortsatta hanteringen av slutförvaret få den tid den behöver och frågan om kopparkapslarna är ett tillräckligt säkert kapselmaterial redas ut.

– Regeringens beslut om en separat hantering av mellanlagret är bra och ansvarsfullt. Hur kärnavfallet ska slutförvaras är en djupt allvarlig fråga – det handlar om tusentals ton mycket farligt avfall som ska slutförvaras och industrin har ännu inte kunnat presentera en säker lösning, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Regeringsbeslutet innebär att ansökan för mellanlager och slutförvar delas upp, trots massiva protester från kärnkraftindustrin. Frågan om slutförvaret av kärnbränsle kan nu prövas vidare, och de osäkerheter om kopparkorrosion som påverkar förvarets säkerhet kan redas ut.

Naturskyddsföreningen och MKG kräver att kärnavfallsbolaget SKB nu redovisar de detaljerade resultaten från försöken med kopparkapslar i det så kallade LOT-försöket. SKB har hittills undanhållit försöksresultaten från delar av kopparytorna i försöket som var varmast och därför kan förväntas uppvisa mest korrosion.

– Det är inte visat att koppar är ett tillräckligt bra kapselmaterial för kärnbränsleförvaret. Utan ett fullgott vetenskapligt underlag om koppar är ett bra kapselmaterial kan inte regeringen ta ett tillåtlighetsbeslut om kärnbränsleförvaret, säger Johan Swahn, kanslichef på MKG.

Naturskyddsföreningen om budgeten: Rätt att göra rätt, men sluta också att göra fel20.9.2021 11:39:22 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen har granskat regeringens budget. Föreningen välkomnar att miljöbudgeten har förstärkts kraftigt med 55 procent jämfört med mandatperiodens första budget av M och KD, så att den uppgår till 22 miljarder per år. Ökade satsningar på klimatomställning och skydd av värdefull natur är helt nödvändiga i en tid av akut klimat- och naturkris. För att minska utsläppen räcker det emellertid inte att göra rätt, utan regeringen måste också sluta göra fel och slopa statligt stöd till verksamheter som direkt motarbetar klimatmålen. Fyra klimatskadliga subventioner, motsvarande 11 miljarder kronor, måste snarast avvecklas, kräver Naturskyddsföreningen.

Pressinbjudan, Världsvattenveckan: Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation.23.8.2021 12:17:18 CEST | Pressmeddelande

Idag startar Världsvattenveckan, världens största globala konferens om vattenfrågor, som arrangeras av SIWI. Naturskyddsföreningen är medarrangör till ett seminarium om vilka åtgärder inom vattenområdet som krävs för att hantera den akuta klimatkrisen, samtidigt som vi bygger upp våra samhällen efter coronapandemin. Seminariet har ett särskilt fokus på att finna synergier mellan åtgärder för utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder, exempelvis naturbaserade lösningar. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Sveriges miljöminister Per Bolund och en rad andra intressanta internationella röster.