Välkommet beslut om uppskjuten avtalsrörelse

Almega välkomnar dagens beslut från industrins parter att förlänga nuvarande industriavtal till den 31 oktober. Bakgrunden är den exceptionella situation vi befinner oss i och den oerhört svåra situation den innebär för företagen.

Stefan Koskinen

- Det är både klokt och bra att industrins parter tar ett stort samhällsansvar och beslutar om att skjuta fram avtalsrörelsen till oktober. Något annat är helt enkelt inte möjligt nu när stora delar av näringslivet befinner sig i ett akut läge, säger Stefan Koskinen Arbetsgivarpolitisk chef hos Almega.

Beskedet idag betyder att nuvarande avtal löper på i sju månader och att nuvarande villkor och löner i centrala avtal fortsätter att gälla. Eftersom det i det förlängda industriavtalet inte finns några lönehöjningar under 2020 ”fryses” lönerna till den 31 oktober. Som en följd av detta kommer förbunden inom Almega nu att ta kontakt med sina motparter för att så snart som möjligt teckna motsvarande avtal om sju månaders förlängning.

- Det går inte att spekulera om hur avtalsrörelsen kommer att se ut till hösten. Det kommer framför allt att bero på hur den ekonomiska situationen ser ut då och det går inte att bedöma nu. Det viktiga nu är att klara Corona-krisen så att företagen överlever. Situationen är så extrem att det inte går att förutsäga hur allvarliga konsekvenserna blir, avslutar Stefan Koskinen.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Stefan Koskinen