Välkommet förslag för effektivare byggprocess

Regeringen föreslår ändringar i plan- och bygglagen som innebär att det införs en ny aktör i lagen: certifierat byggprojekteringsföretag. - Detta är ett välkommet förslag som kan korta byggprocessen och frigöra resurser för kommunerna. Samma tekniska lösningar måste fungera i hela landet utan att godtyckliga lokala bedömningar kommer i vägen. Förslaget kan bli ett steg mot effektivare byggande, lägre kostnader och högre kvalitet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Redan 2015 förbjöds kommuner att lämna föreskrifter om byggteknik. Branschen har dock påvisat att många kommuner fortsätter ställa egna krav på tekniska egenskaper - framförallt i samband med marktilldelningar, vilket motverkar standardiserat byggande.

- Förslaget kommer bara åt de olagliga krav som ställs i bygglovsskedet eller i samband med startbesked. Men det är ändå en viktig signal från regeringen att man inte är nöjd med hur kommuner agerat sedan stoppet för de så kallade kommunala särkraven, säger Anna Broman.

Anlitas ett certifierat byggprojekteringsföretag kan byggen påbörjas utan att kommunen prövar bostädernas ändamålsenlighet eller tekniska egenskaper i bygglov eller startbesked. Bostadsminister Märta Stenevi uppger att syftet är att ” öka förutsägbarheten och effektiviteten i byggprocessen och att underlätta repeterbara processer”.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"3.11.2022 10:30:00 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.