Välkommet med direktersättning

Regeringen och samarbetspartierna presenterade idag ett förslag om ett omställningsstöd till företag som drabbats av minst 30 procents fall i omsättning under mars och april. Stödet baseras på hur mycket företagets omsättning har fallit och ska gå till fasta kostnader som lokalhyror och leasing av utrustning och fordon med mera. Stödet ska träda i kraft den 1 juli.

-          Den här omsättningsersättningen är efterlängtad och har efterfrågats länge av Almega. Den kommer i sista stund. Detta är den djupaste kris som den privata tjänstesektorn någonsin har upplevt, säger Thomas Erséus, VD för tjänsteföretagens organisation Almega.

-          Det är en brist att ersättningen bara gäller för omsättningsfall under mars och april. Efterfrågan har rasat under mars och april men inget tyder på att läget kommer att bli bättre de kommande månaderna, säger Thomas Erséus.

-          Det är även oroande att ersättningen inte träder i kraft förrän den 1 juli. Företagen behöver hjälpen tidigare. Många tjänsteföretag står nu bara någon månad från konkurs, avslutar Thomas Erséus.